80 proc. nauczycieli historii deklaruje, że ważne jest dla nich wychowanie, kształtowanie postaw patriotycznych u swoich uczniów – mówił wiceminister edukacji Maciej Kopeć podczas konferencji w Senacie pt. „Szkoła wspólnotą wychowującą i kształcącą dla Niepodległej”.
Jego zdaniem, w przypadku nauczycieli historii, taka deklaracja jest ważna. Jednocześnie zaznaczył, że jest wiele instytucji i organizacji, które cały czas podejmują działania na rzecz kształtowania postaw. Przypomniał, że zarówno ustawa o systemie oświaty, jak i ustawa Prawo Oświatowe, w sposób szczególny wymienia w tym kontekście organizacje harcerskie.
Wiceminister przypomniał, że rządowy program "Niepodległa", który ma na celu wzmocnienie poczucia wspólnoty obywatelskiej Polaków oraz zachęcenie rodaków w kraju i za granica? do aktywnego uczestnictwa w obchodach i wspólnym świętowaniu 100-lecia polskiej niepodległości, jest przede wszystkim w gestii ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Program ten podzielony został na trzy priorytety – ogólnopolski, regionalny i lokalny oraz międzynarodowy, w ramach których organizowanych jest wiele wydarzeń.
Jednocześnie Kopeć zaznaczył, że również MEN planuje w obecnym roku szkolnym wiele działań związanych ze zbliżającą się 100. rocznicą odzyskania niepodległości.
Obecny rok szkolny 2017/2018 został ogłoszony przez minister edukacji narodowej Annę Zalewską "Rokiem dla Niepodległej”. Od kilku lat ministrowie edukacji nadają hasła kolejnym latom szkolnym, zwracając uwagę na kwestie, które w danym roku powinny być priorytetem.
"W 2018 r. planujemy organizację wystaw przez szkoły pn. +W pamięci zapisane+. Celem tego programu jest zaangażowanie uczniów, rodziców, nauczycieli w poszukiwanie pamiątek związanych z odzyskaniem i budową niepodległości" – mówił Kopeć. Dodał, że chodzi nie tylko o zorganizowanie wystawy, ale także wycieczki patriotycznej.
Mówiąc o planowanych działaniach, wiceminister wymienił też m.in. organizację ogólnopolskiego konkursu poetyckiego pn. "Poezja dla Niepodległej" (utwory zakwalifikowane do finału będą prezentowane publicznie, MEN nie wyklucza ich publikacji książkowej) oraz konkursu "Zapamiętane, a nieopisane" na powieść, artykuł lub utwór multimedialny poświęcony postaciom zasłużonym dla odbudowy niepodległości.
Planowane jest też przygotowanie interaktywnej gry "Wolność. Godność. Niepodległość" i opracowanie koncepcji aplikacji mobilnej służącej do wirtualnych wycieczek, przede wszystkim na Kresy Wschodnie II Rzeczpospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem Wilna i Lwowa (będą przygotowywane w językach polskim, ukraiński, litewskim i angielskim).
"Młodzi muszą to wiedzieć, że wolność, demokracja, niepodległość jest nie dana, ale zadana, że musimy o nią cały czas dbać, że musimy chuchać i dmuchać" – powiedział marszałek Senatu Stanisław Karczewski otwierając konferencję. Podkreślił, że bardzo ważne jest, by następne pokolenia wiedziały, że trzeba dbać o najważniejsze wartości.
"Nie ma wątpliwości, że patriotyzm to są emocje. Pozytywne emocje, które bardzo trudno zbudować" – zauważył przewodniczący senackiej Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr. Jak mówił, kształtowanie postawy patriotycznej rozpoczyna się w domu: chodzi o wyzwalanie wrażliwości u dzieci poprzez pozytywny przykład dorosłych. Mówiąc o wychowaniu, zwrócił też uwagę na rolę szkoły i Kościoła.
Konferencję „Szkoła wspólnotą wychowującą i kształcącą dla Niepodległej" zorganizowały senacka Komisja Nauki, Edukacji i Sportu oraz Katedra Dydaktyki i Edukacji Szkolnej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. (PAP)
autor: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ jw