Dziewiętnastowieczny tunel do transportu przesyłek pocztowych odsłonili budowlańcy podczas remontu na dworcu kolejowym Szczecin Główny. Na ścianie zachował się m.in. niemiecki napis.
"Tunel powstał w czasie budowy dworca, prawdopodobnie jeszcze pod koniec XIX w. Służył do transportu przesyłek pocztowych z budynku magazynu poczty, który przylega do ul. Kolumba na pocztowy peron towarowy, który istniał pomiędzy dzisiejszym peronem drugim a trzecim" - powiedział PAP współautor książek z cyklu "Podziemny Szczecin" Andrzej Kraśnicki jr. Dodał, że przesyłki pocztowe były przewożone tunelem z piwnic budynku poczty pod torami kolejowymi do windy prowadzącej na peron pocztowy.
Budowlańcy odsłonili tunel podczas prac modernizacyjnych przy peronie drugim. Zdjęte zostało sklepienie części tunelu, która przebiega pod jednym z torów. Dzięki temu widoczny stał się niemiecki napis „Rauchen verboten” (Palenie zabronione).
Jak zaznaczył Kraśnicki jr, tunel nie był wykorzystywany od wielu lat, stąd dobry stan jego zachowania. "O istnieniu tunelu doskonale wiedzą kolejarze i pocztowcy, bo do czasu poprzedniej modernizacji dworca (w 2016 r.) budynek przy ul. Kolumba, z którego prowadziło wejście do tunelu, był wykorzystywany przez pocztowców. Szczecinianie natomiast nie wiedzieli o tunelu, bo nie był dostępny. Jednak u tych, którzy o nim słyszeli, budził ciekawość" - powiedział.
Według nieoficjalnych informacji, tunel po remoncie peronów nie zostanie udostępniony. Budowlańcy usunęli część sklepienia tunelu, obniżając konstrukcję peronu tak, aby położyć w tym miejscu tor kolejowy.
Modernizacja dworca kolejowego Szczecin Główny rozpoczęła się na przełomie listopada i grudnia ub.r. Inwestycja obejmuje m.in. przebudowę peronów nr 2 i 3 oraz zadaszenie trzech peronów. Ma zakończyć się w tym roku. Za remont odpowiada spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, wykonawcą robót jest konsorcjum PORR SA. Wcześniej, w kwietniu 2016 r. zakończyła się przebudowa budynku dworca oraz peronów nr 1 i 4.
Dworzec Szczecin Główny mieści się na Nowym Mieście, na lewym brzegu Odry. To jedna z najstarszych stacji kolejowych w Polsce. Pierwszy pociąg z Berlina przyjechał tam 15 sierpnia 1843 r. Dworzec nazywał się wówczas Berlińskim. Około 1900 r. powstał budynek, który po przebudowach i odbudowie po zniszczeniach z czasów II wojny światowej istnieje do dzisiaj. (PAP)
autor: Elżbieta Bielecka
emb/ agz/