W 2019 r. MEN chce ruszyć z projektem przygotowania specjalnych podręczników dla uczniów polonijnych; będą one dostosowane do potrzeb uczniów w poszczególnych państwach - zapowiedziała w środę minister edukacji narodowej Anna Zalewska przed posiedzeniem Rady Oświaty Polonijnej.
Odbywające się w środę posiedzenie Rady Oświaty Polonijnej towarzyszy V Światowemu Zjazdowi Polonii i Polaków za Granicą, który rozpoczyna się w Warszawie.
"Spotykamy się po to, by zmieniać szkolną rzeczywistość na całym świecie" - powiedziała minister edukacji. Przypomniała, że młodzi członkowie Polonii uczą się języka ojczystego w różnych typach szkół na całym świecie: 17 tys. polskich uczniów uczy się Szkolnych Punktach Konsultacyjnych, 180 tys. w szkołach społecznych.
Zalewska przypomniała, że do wszystkich tych placówek trafiły specjalne pakiety edukacyjne, które zawierały m.in. polskie flagi i godło. Mówiła też, że na wniosek szkół trafiają do nich z Polski podręczniki. Są to takie same książki jak te, z których uczą się uczniowie w kraju.
"Przed nami wyzwanie, o którym będziemy dziś dyskutować. W 2019 r. ruszamy z projektem przygotowania podręczników skrojonych dla poszczególnych państw. Wiemy na pewno, że nasze dzieci na całym świecie to dzieci dwujęzyczne. Inna jest metodologia, inna jest metodyka i dydaktyka uczenia właśnie w taki sposób. Chcemy wychodzić naprzeciw oczekiwaniom nauczycieli i rodziców" - podkreśliła minister.
"Wspieramy naukę języka polskiego również na różnego rodzaju kursach" - dodała. Przypomniała, że Ośrodek Rozwoju Edukacji Za Granicą ma specjalną ofertę dla uczniów z całego świata - prowadzi naukę on-line, zapewnia zarówno naukę zgodnie z całą podstawa programową obowiązującą w Polsce, jak i w formie kursów uzupełniających.
Przedstawiciele Rady Oświaty Polonijnej mówili dziennikarzom przed posiedzeniem o potrzebach oświaty polonijnej. "Nie ma nowej Polonii, nasi nauczyciele powoli odchodzą na emeryturę, stąd najważniejszym dla nas problemem do rozwiązania jest zapewnienie nowych nauczycieli" - powiedziała prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego w Kanadzie Iwona Malinowski.
Drugim ważnym problemem - według niej - jest brak podręczników do nauki polskiego dedykowanych specjalnie uczniom polonijnym. "Nie jesteśmy w stanie sami sobie przygotować i wydać podręczników. Bardzo liczymy tu na pomoc Polski" - powiedziała. Zaznaczyła, że muszą być one pisane pod kątem nauczania języka polskiego, jako drugiego języka, jednocześnie muszą uwzględniać specyfikę kraju, w którym będą one używane. "Wiemy, że inne są oczekiwania od Polonii z Europy Zachodniej, inne z Europy Wschodniej, a jeszcze inne ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, bo poziom jest inny" - mówiła.
Malinowski zaznaczyła, że większość uczniów z Polonii kanadyjskiej to drugie lub trzecie pokolenie mieszkające w tym kraju. "Rodzice przyprowadzają swoje dzieci do polskich szkół, tych samych, do których przyprowadzali ich rodzice. Choć rodzice pielęgnują w domu język polski, to ich dzieci trzeba już uczyć inaczej, innymi metodami" - powiedziała.
Trzecim najważniejszym problemem oświaty polonijnej jest - według niej - brak pieniędzy. "Są szkoły i regiony Kanady, gdzie są bardzo trudne warunki, nauczyciele nawet nie pobierają opłat za to, że uczą - robią to społecznie, pomagają im rodzice, ale to czasami za mało, by przetrwać. Jeśli Polska nam nie pomoże, w niektórych częściach Kanady nie będzie dłużej nauczania polskiego" - oceniła.
O tym, że bardzo potrzeba polskich nauczycieli mówił też Victor Bustos ze Stowarzyszenia Nueva Polonia z Argentyny. "Nie wystarczy, że ktoś zna dobrze język polski, by mógł go dobrze uczyć" - powiedział. Przypomniał, że Polonia w Argentynie to w większości potomkowie osób, które przyjechały tam w latach 20. ubiegłego wieku.
Rada Oświaty Polonijnej (ROP) została powołana w 2010 roku. Do jej głównych zadań należy przygotowywanie opinii dla Ministra Edukacji Narodowej na temat kierunków zmian w obszarze oświaty polskiej za granicą, przedstawianie propozycji rozwiązań w obszarze oświaty polskiej za granicą, a także konsultowanie projektów aktów prawnych i opracowań zawierających propozycje systemowych zmian w obszarze oświaty polskiej za granicą.
Członkowie Rady reprezentują największe środowiska oświatowe na świecie (18 krajów). W ich skład wchodzą wszystkie formy nauczania języka polskiego i w języku polskim, tj. szkoły organizacji Polaków, szkoły w systemach oświaty krajów zamieszkania Polonii i Polaków za granicą oraz szkolne punkty konsultacyjne prowadzone przez MEN.(PAP)
autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ mark/