Utwór „Przedtakt”, nawiązujący do 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, rozpocznie w piątek 61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień.
Po „Przedtakcie”, który odwołuje się do pamiętnej mowy Ignacego Jana Paderewskiego wygłoszonej w Poznaniu w roku 1918, jak też do słów Józefa Piłsudskiego i prezydenta USA Thomasa Woodrowa Wilsona, zabrzmi „Mazurek Dąbrowskiego” w wersji na chór i orkiestrę w opracowaniu Kazimierza Sikorskiego.
W inauguracyjnym wieczornym koncercie w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej - obok zamówionej przez Warszawską Jesień i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS kompozycji tekstowo-dźwiękowej „Przedtakt” Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego - wykonane zostaną utwory Aleksandra Nowaka, czeskiego twórcy Michala Nejtka, amerykańskiego kompozytora Andrew Normana oraz austriackiego pianisty i kompozytora Bernharda Langa.
Kompozycja Aleksandra Nowaka „do słów” na chór i orkiestrę jest operą do libretta Olgi Tokarczuk. Czeski kompozytor Michal Nejtek na zamówienie Warszawskiej Jesieni i Festiwalu Muzycznego Praska Wiosna napisał utwór „Ultramarine (Pieśni odległe). Utwór powstał z inspiracji kilkoma tekstami amerykańskiego pisarza Raymonda Carvera. „Jestem pod wrażeniem estetyki Carvera – napisał Nejtek. – W swojej muzyce bardzo chętnie wykorzystuję +zwyczajne+ momenty lub motywy, chętnie spoglądam na nie z różnych kompozytorskich punktów widzenia – niekiedy równolegle (jak kubiści, którzy usiłowali uchwycić rzeczywistość jednocześnie pod kilkoma kątami)".
W drugiej części koncertu publiczność usłyszy utwór na orkiestrę „Unstuck” amerykańskiego kompozytora Andrew Normana. Jak charakteryzuje sam artysta – kompozycja powstała z inspiracji powieścią „Rzeźnia nr5” Kurta Vonneguta, a raczej struktura jej narracji. Przywołuje on też słynne słowa z powieści „Billy Pilgrim has unstuck in time” (Pielgrzym Billy wypadł z czasu).
W finale wieczoru inaugurującego warszawska Jesień zostanie wykonana kompozycja austriackiego kompozytora i pianisty Bernharda Langa ‘DW28 – Loops for Davis” na klarnet basowy, sampler i orkiestrę. Na klarnecie basowym grać będzie Gareth Davis –muzyk znakomicie się czujący zarówno w klasycznej muzyce współczesnej, swobodnej improwizacji, muzyce rockowej, noise, jak i muzyce elektronicznej.
Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi w zastępstwie Jacka Kaspszyka Johannes Kalizke. Chórem Filharmonii Narodowej dyrygować będzie Bartosz Michałowski, a reżyserami dźwięku są Barbara Okoń-Makowska i Michał Bereza.
Także w piątek o godz. 17 w Muzeum Warszawy otwarta będzie przestrzeń audiowizualna "Kucie kos" - instalacja z utworami elektroakustycznymi odnoszącymi się do obrazu Wojciecha Fangora powstałego w 1954 roku, traktującego o Powstaniu Styczniowym. „Zabrzmią utwory odnoszące się do historycznych aktów społecznego sprzeciwu wobec systemu represji” – powiedział PAP Jerzy Kornowicz, dyrektor festiwalu.
61. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień - "Res Publica" trwać będzie od 21 do 29 września. (PAP)
Autor: Anna Bernat
abe/ itm/