Ponad 20 spotkań z międzynarodowymi ekspertami i twórcami gier wideo znalazło się w programie drugiej konferencji Digital Cultures, organizowanej w dniach 24-25 września w stołecznym kinie Iluzjon. Konferencję poprzedzi premiera gry VR inspirowanej teatrem Tadeusza Kantora.
Jak poinformował Instytut Adama Mickiewicza w komunikacie, celem wydarzenia jest prezentacja zmian zachodzących w polskiej kulturze cyfrowej oraz "stworzenie platformy do nawiązywania międzynarodowych kontaktów i wymiany doświadczeń". "Konferencja, która odgrywa istotną rolę w budowaniu relacji polskich i zagranicznych instytucji i twórców, jest ważnym krokiem w kierunku szerszego włączenia polskiej kultury cyfrowej do światowego obiegu. Jest to szczególnie ważne zarówno na poziomie treści, jak i na poziomie dyskursywnym obejmującym obecność w międzynarodowej debacie oraz świadomość istnienia wybranych twórców i instytucji poza granicami kraju" - czytamy.
Jak poinformowała Anna Szylar z Instytutu Adama Mickiewicza, tematem przewodnim wydarzenia będą "cyfrowe hybrydy, czyli praktyki zachodzące na styku różnych dziedzin". "Twórcy teatralni od dawna eksperymentują z nowatorskimi środkami wyrazu, filmowcy zawsze korzystali z najnowszych osiągnięć technologii, a twórcy gier zaczęli testować granice interaktywności, zanim zyskała ona zastosowanie w innych dziedzinach sztuki. Wydaje się, że wraz ze stopniowym oswajaniem technologii formuje się nowy język artystyczny. Język ten powstaje wówczas, gdy stary słownik danego medium okazuje się niewystarczający, a to zmusza twórcę do podjęcia nowych poszukiwań. Często są to poszukiwania intuicyjne, prowokujące do eksperymentowania i testowania granic" - powiedziała, cytowana w komunikacie.
Program tegorocznej 2. edycji konferencji Digital Cultures podzielono na kilka bloków tematycznych, m.in. interaktywny storytelling, archiwa cyfrowe, audio oraz gry komputerowe. Znalazł się w nim również m.in. panel z udziałem Anne Marie Lipiński z Harvard Nieman Journalism Lab i Kristoffera Gansinga, poświęcony szansom i wyzwaniom wynikającym z cyfryzacji kultury. Organizatorzy zapraszają także na otwarte warsztaty dotyczące m.in. zastosowania wirtualnej rzeczywistości w teatrze oraz tworzenia podcastów.
W konferencji wezmą udział eksperci z Europy, Stanów Zjednoczonych, Izraela i Kanady, a także dyrektorzy festiwali, muzeów, artyści i twórcy gier wideo. W kinie Iluzjon pojawią się też m.in.: kompozytor Philippe Lambert, kuratorka gier z londyńskiego Albert Museum Marie Foulston, twórca gier komputerowych Viktor Antonov, zwycięzca nagrody Brytyjskiej Akademii Gier Wideo Yoan Fanise oraz producentka radiowa Eleanor McDowall.
Konferencję poprzedzi premiera gry VR "Cricoterie", inspirowanej twórczością Tadeusza Kantora, która odbędzie się w sobotę o godz. 11 w Teatrze Studio. Gra, stworzona przez duet Tale of Tales, powstała w ramach programu "Polska 100" stanowiącego część Programu Wieloletniego "Niepodległa" na lata 2017-2022. "Cricoterie" nie ma ustalonego scenariusza. Gracze mogą swobodnie manipulować postaciami i obiektami pochodzącymi z różnych spektakli Kantora.
Organizatorem konferencji jest Instytut Adama Mickiewicza. Partnerami m.in. British Council, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Instytut Francuski oraz Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny.
Pełny program wydarzenia jest dostępny pod adresem www.digitalcultures.pl (PAP)
autor: Daria Porycka
dap/ pat/