Przedstawiciele Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i specjaliści w dziedzinie budowani marki stworzą koncepcję upowszechniania dziedzictwa i jednolitego produktu turystycznego, obejmującego obiekty wpisane na listę UNESCO. Na ten cel pozyskali 100 tys. zł dotacji.
Wpisane w ubiegłym roku na listę światowego dziedzictwa "Kopalnie ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach" obejmują aż 28 zabytków. To obiekty usytuowane nie tylko w Tarnowskich Górach, ale też Bytomiu i Zbrosławicach. Zgodnie z założeniem mają one w przyszłości utworzyć szlak kulturowy, przyciągający turystów.
Jak poinformowano podczas czwartkowej konferencji prasowej w siedzibie SMZT, dzięki 100 tys. zł dotacji z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego powstanie dokument składający się m.in. ze strategii komunikacji marketingowej i koncepcji tego produktu turystycznego. To swoistego rodzaju drogowskaz, który pozwoli w najbliższych kilku latach na stworzenie jednolitego, markowego produktu turystycznego – wyjaśniają przedstawiciele SMZT. Stworzenie planu zajmie kilka miesięcy.
Szef stowarzyszenia Zbigniew Pawlak podkreślił, że po wpisie na listę UNESCO na SMZT i lokalnych społecznościach spoczywa odpowiedzialność ochrony tego dziedzictwa, ale też jego udostępniania. „Chodzi o to, by to nasze dziedzictwo nie było martwe, żeby nie było otoczonym murem obiektem zabytkowym. Chodzi nie tylko o ochronę, ale też o to, żeby to nasze wspólne dziedzictwo żyło i nasze dzieci, wnuki je czuły, żeby wiedziały, w jakim miejscu żyją” - podkreślił.
Tomasz Stemplewski - jedna z osób, które będą pracowały nad strategią - wskazał, że po wpisie na listę światowego dziedzictwa, zabytki z reguły przez dwa lata przeżywają wzmożone zainteresowanie turystów, co obecnie ma miejsce w Tarnowskich Górach, później jednak ono spada. Stąd konieczne są takie działania, dzięki którym zwiedzający będą chętnie przyjeżdżali do tego miasta także w późniejszym okresie. W jego opinii kluczowa jest z jednej strony ochrona zabytków, ale także stworzenie planu interpretacji tego dziedzictwa – zwiedzający chcą nie tylko miło spędzić czas, ale też poszerzyć swoją wiedzę.
Prace nad strategią marketingową rozpoczęły się od audytu wszystkich 28 obiektów. W kolejnym etapie, który rozpocznie się po nowym roku, planowane jest m.in. opracowanie strategii komunikacji marketingowej. W kolejnych tygodniach powstanie również koncepcja produktu turystycznego w tym m.in. model zarządzania obiektami i wytyczne dotyczące tworzenia oferty szlaku i lista zadań do realizacji w kolejnych 4 latach.
Później zostanie opracowany tzw. brief dla agencji, która na jego podstawie będzie mogła wykonać system identyfikacji wizualnej. „Wtedy będzie można opracowywać projekty graficzne - stworzyć np. unikatowe logo dla wpisu, tablice informacyjne czy drogowskazy do poszczególnych obiektów. Dzięki przedsięwzięciu powstanie pierwszy w kraju produkt turystyczny składający się z tak wielu obiektów światowego dziedzictwa, rozmieszczonych na stosunkowo niewielkim obszarze” - wyjaśnił Grzegorz Rudnicki z SMZT.
Zabytki z Tarnowskich Gór, Bytomia i Zbrosławic są zarządzane przez wiele podmiotów, począwszy od samorządu województwa, poprzez samorządy lokalne, miejskie i wojewódzkie wodociągi, Lasy Państwowe, konserwatora zabytków, nadzór wodny, dyrekcję ochrony środowiska, jednostkę muzealną i SMZT. Chodzi o to, by wcześniej uzgodnić z nimi wszystkimi plan działania. W czwartek przedstawiciele głównych podmiotów, zrzeszeni w Komitecie Sterującym, spotkali się w siedzibie SMZT.
Jak mówił Rudnicki, obecnie turyści przyjeżdżający do Tarnowskich Gór zwiedzają z reguły dwa najważniejsze obiekty – Zabytkową Kopalnię Srebra i Sztolnię Czarnego Srebra, oglądają starówkę i wracają. „Chcemy ich zatrzymać na dłużej, pokazać i inne obiekty” - podkreślił. Zaznaczył, że nie wszystkie z 28 zabytków z listy UNESCO (na których są m.in. górnicze wyrobiska) będzie można zwiedzać, ale SMZT chce zwiększyć tę listę np. o Stację Wodociągową Staszic, gdzie znajduje się działająca pod ziemią maszyna parowa.
Niezależnie od tych działań na Rynku w Tarnowskich Górach powstanie wkrótce działający także w wolne dni Punkt Informacji Turystycznej. Wkrótce ma zostać ogłoszony konkurs na projekt aranżacji wnętrza.(PAP)
autor: Krzysztof Konopka
kon/