Blisko 180 uczniów z ośmiu dolnośląskich szkół wzięło udział w II edycji projektu edukacyjnego Wrocławskiego Teatru Współczesnego „Jak poprzez teatr poznawać świat”. Projekt miał uwrażliwić jego uczestników na potrzeby tych, którzy są starzy, samotni, wymagają wsparcia i opieki.
„Jak poprzez teatr poznawać świat” to program edukacyjny adresowany do młodzieży w wieku 13 – 18 lat, dofinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jak wyjaśniła na wtorkowej konferencji prasowej rzeczniczka Wrocławskiego Teatru Współczesnego i koordynatorka projektu Tatiana Drzycimska, punktem wyjścia był w tym roku spektakl Wrocławskiego Teatru Współczesnego „Pidżamowcy" w reżyserii Marcina Libera, do tekstu Mariusza Sieniewicza, który został nagrodzony w II Konkursie Dramatycznym Strefa Kontaktu. "Stanowił on bazę intelektualno-literacką i od tego zaczęliśmy nasze rozmyślania o starości, młodości, zależności, niesamodzielności i empatii" – tłumaczyła.
W ramach projektu blisko 180 uczniów z ośmiu szkół z Wrocławia, Trzebnicy i Legnicy wzięło udział w warsztatach z psychologami, filozofami, opiekunami medycznymi. Uczestnicy odbyli także wolontariat we wrocławskim Hospicjum Bonifratrów, w Miejskim Centrum Usług Socjalnych we Wrocławiu oraz w Zakładzie Opiekuńczo-Leczniczym Caritas w Legnicy i w Ośrodku Opiekuńczo-Rehabilitacyjnym ELMED w Skoroszowie.
„Uczniowie jako wartość dodaną mogą potraktować właśnie spotkanie ze starością, chorobą i oswojenie tego tematu. W dzisiejszym świecie otacza nas juwenalizacja życia, wszyscy chcemy być piękni, młodzi, a starość jest trochę tematem tabu, o starości czy chorobie rzadko się mówi. Emocje dzieci, zanim weszły do domu opieki były ogromne, ale jeszcze większe były, kiedy z tego domu opieki wyszły. Okazało się, że patrzyli na te osoby jak na normalnych ludzi - potrafili się porozumieć, porozmawiać” – opowiadała Teresa Miszczyk z gimnazjum nr 34 we Wrocławiu.
Obecnie trwają ostatnie prace nad spektaklami i słuchowiskami, do których uczniowie biorący udział w projekcie sami napisali scenariusze. Opiekę nad ostatnim etapem projektu sprawują aktorzy Wrocławskiego Teatru Współczesnego.
Katarzyna Migdałowska, która prowadziła warsztaty z uczniami wyjaśniła, że scenariusze do spektakli oparte są o ich własne przeżycia i przemyślenia. „Prosiłam uczniów, aby pisali o tym co dla nich ważne. Każda z ośmiu grup znalazła inny temat, inną przestrzeń, coś innego okazało się dla nich istotne. Spektakle dotyczą m.in. konfliktu pokoleń, czy tego jak choroba może zmienić człowieka. Uczniowie zdecydowali się na bardzo trudne, wymagające i niekiedy kontrowersyjne tematy. Myślę, że niektóre rozwiązania nie będą takie oczywiste jak by się mogło wydawać” – mówiła Migdałowska.
Spektakle zostaną pokazane 16 grudnia w sali Miejskiego Domu Kultury Krzyki we Wrocławiu. Pokazowi towarzyszyć będzie wystawa fotografii teatralnej uczestników projektu. (PAP)
autor: Agata Tomczyńska
ato/aszw/