Przed tegorocznym Bożym Narodzeniem Śląska Organizacja Turystyczna, koordynująca Szlak Kulinarny „Śląskie Smaki”, przygotowała ogólnodostępną „Wideoksiążkę Kucharską” – 40 filmów z przepisami na popularne dania regionalne.
„Śląskie Smaki” to zainaugurowane w 2012 r. przedsięwzięcie promocyjne, dzięki któremu turyści i mieszkańcy regionu, mają dowiadywać się, gdzie można dobrze zjeść, a restauratorzy - korzystać z reklamy. Certyfikacja ma potwierdzać, że regionalne dania w oznaczonych logo szlaku miejscach są najwyższej jakości i robione według tradycyjnych receptur.
Jak przekazała w informacji prasowej Agnieszka Czachura-Łach ze Śląskiej Organizacji Turystycznej, w nowym przedsięwzięciu promocyjnym wzięło udział 11 restauracji należących do „Śląskich Smaków”, a w każdej zrealizowano po kilka filmów z przepisami. Są one dostępne na profilu: facebook.com/SlaskieSmaki, na kanale http://bit.ly/2Zvdx8z i na stronie slaskiesmaki.pl
Powstało w ten sposób 40 filmów z przepisami w języku polskim, 40 filmów z przepisami w języku angielskim oraz film promocyjny samego szlaku.
„Restauracje, które tworzą Szlak Kulinarny +Śląskie Smaki+, przedstawiają przepisy na dania, dzięki którym uzyskały certyfikat +Śląskie Smaki+. Przygotowanie tradycyjnych potraw to nie lada sztuka, ale dzięki dobrej książce kucharskiej, tym razem w formie krótkich filmów wideo, stanie się to dużo prostsze” – wyjaśniła cytowana w informacji dyrektor biura organizacji Agnieszka Sikorska.
Koordynatorzy Szlaku akcentują, że mimo trudnej sytuacji branży gastronomicznej, restauracje walczą, aby utrzymać swój personel i nadal prowadzić działalność po ustaniu pandemii. Dziś jedyną formą ich działalności jest przygotowywanie dań na wynos; wiele z nich przygotowało też ofertę na okres przedświąteczny i świąteczny.
„Zainteresowanie sprawdzonymi przepisami na dania regionalne zawsze znacznie rosło w okresie świąteczno-noworocznym, więc ta +Wideoksiążka Kucharska+ jest po prostu inną formą prezentacji przepisów. Jednocześnie staramy się przypomnieć o możliwości skorzystania z usług restauracji, w tym trudnym dla nich okresie” – podkreśliła Sikorska.
„Chcemy także, aby za pośrednictwem formy +Wideoksiążki Kucharskiej+ promocja naszej bogatej i różnorodnej kuchni regionalnej dotarła do jak największej ilości osób, zarówno w kraju jak i za granicą” – dodała dyrektor biura Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Śląska Organizacja Turystyczna powstała z inicjatywy m.in. Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego oraz izb turystyki: górnośląskiej i beskidzkiej. Zadaniem organizacji jest promocja województwa, jako regionu o zróżnicowanym krajobrazie przyrodniczym oraz bogactwie pomników historii i kultury.
Śląska Organizacja Turystyczna jest koordynatorem bądź współkoordynatorem serwisu: slaskie.travel wraz z serwisami regionalnymi, szlaków tematycznych: kulinarnego „Śląskie Smaki” (wraz z konkursem o tej nazwie), Orlich Gniazd (wraz ze świętem Juromanią), zabytków techniki (wraz ze świętem Industriadą) czy architektury drewnianej woj. śląskiego.
W czasie pandemii organizacja włączyła się w kampanie promujące atrakcyjność turystyczną woj. śląskiego m.in. w mediach społecznościowych. Jedna z nich, nosząca hasło: #SlaskieSmakiNaWynos, propagowała oferty obiektów należących do szlaku, a oferujących produkty do spożycia poza lokalami.
Kilkanaście lat temu przedstawiciele Śląskiej Organizacji Turystycznej uznali, że kuchnia - jedna z najlepiej rozpoznawalnych kuchni regionalnych w Polsce - może stać się atrakcją woj. śląskiego. W 2006 r. zaczęto organizować wiosenny Festiwal Kuchni Śląskiej, przemianowany z czasem na festiwal „Śląskie Smaki”.
Z festiwalu wyewoluował pomysł utworzenia szlaku restauracji z regionalną kuchnią. Strategię rozwoju marki „Śląskie Smaki” wypracowano dekadę temu. Potem festiwalowi nadano spójną oprawę graficzną, powstała strona slaskiesmaki.pl zawierająca m.in. przepisy, wydano też zbiór przepisów w formie książkowej.
Wybór restauracji pod kątem Szlaku rozpoczął się w 2012 r. Zgłosiło wówczas się ok. stu restauratorów. Głównymi kryteriami oceny pozostają: umieszczenie w stałym menu co najmniej kilku regionalnych potraw oraz weryfikacja ich oryginalności, smaku i zgodności przygotowania z tradycyjną recepturą - z lokalnych składników.
Należące do „Śląskich Smaków” restauracje są odpowiednio oznakowane, a do ich menu trafiają ujednolicone wkładki z polecanymi regionalnymi potrawami. Obecnie do Szlaku należy 25 lokali.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ pat/