20 lat temu, 18 lutego 2004 r., wystartował Serwis Samorządowy PAP - jedno z najważniejszych w kraju źródeł informacji przeznaczonych dla pracowników administracji samorządowej. Dziękujemy za waszą pracę, od waszego newslettera zaczynamy urzędowanie - piszą do zespołu redakcyjnego wójtowie, radni, pracownicy urzędów.
Serwis Samorządowy PAP to otwarty portal Polskiej Agencji Prasowej, działający pod adresem samorzad.pap.pl. Korzystają z niego samorządowcy z całej Polski: wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, starostowie i marszałkowie, a także sekretarze, skarbnicy i pozostali pracownicy urzędów. Wśród czytelników są także radni, dziennikarze, pracownicy oświaty i administracji centralnej.
Od rozpoczęcia pomiarów, tj. od maja 2011 roku, portal odnotował przeszło 105 mln odsłon i 23 mln użytkowników. Newslettery informacyjne wysyłane są codziennie do 14 tys. odbiorców.
Na samorzad.pap.pl codziennie pojawiają się informacje dotyczące tego, co niezbędne do pracy w samorządzie: aktualnych wydarzeń, zmian legislacyjnych czy możliwości pozyskania dofinansowania. Wśród najczęściej poruszanych tematów są m.in. gospodarka komunalna, ochrona środowiska, zamówienia publiczne, prawo pracy, oświata, e-administracja.
Od lat najpopularniejsze są artykuły dotyczące wynagrodzeń pracowników samorządowych i nauczycieli. W okresie pandemii najchętniej czytane były informacje o obostrzeniach w urzędach, a obecnie największym zainteresowaniem cieszą się materiały dotyczące zbliżających się wyborów samorządowych.
Ważnym uzupełnieniem działalności serwisu jest Klub Samorządowy, w ramach którego gminy i powiaty z całej Polski zamieszczają na portalu swoje komunikaty.
Agencyjny serwis samorządowy organizuje także debaty, konferencje oraz konkursy adresowane do jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z najbardziej popularnych jest „Innowacyjny Samorząd”. To konkurs, w którym nagradzane są nowatorskie projekty wdrażane przez samorządy. W tym roku jest to jego piąta edycja. Do redakcji już napłynęło blisko tysiąc opisów innowacyjnych przedsięwzięć realizowanych przez gminy, powiaty czy samorządy województw; codziennie pojawiają się nowe. Najbardziej nowatorskie przedsięwzięcia wybiera i nagradza kapituła złożona z ekspertów oraz przedstawicieli korporacji samorządowych.
Zespół redakcyjny, we współpracy z prof. Przemysławem Śleszyńskim z Polskiej Akademii Nauk, przygotowuje także coroczny, ogólnopolski ranking „Gmina Dobra do Życia”, badający jakość życia w każdej z 2477 gmin w Polsce. Przy opracowaniu zestawienia pod uwagę brane są 63 wskaźniki cząstkowe, a wśród nich m.in. warunki mieszkaniowe, bezrobocie, stan gospodarki komunalnej, czy poziom edukacji.
Serwis, dokładnie przed 20 laty, zainaugurowała konferencja w kancelarii premiera "Informacja samorządowa kluczem do rozwoju regionów”, zorganizowana przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Polską Agencję Prasową. "Dobra informacja powinna być jednym z elementów samorządności, tak jak decentralizacja, demokratyzacja i pieniądze" - takie zadanie skierował wówczas do zespołu redakcyjnego jeden z twórców reformy samorządowej w Polsce prof. Michał Kulesza.(PAP)
aba/ woj/ mhr/