Szybowiec IS-A Salamandra, który przeszedł gruntowną restaurację został zaprezentowany w piątek w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Eksponat znalazł swoje miejsce na ekspozycji w hangarze głównym.
Jak poinformowali w piątek przedstawiciele MLP, Salamandra to jednomiejscowy szybowiec treningowy o drewnianej konstrukcji, opracowany w 1936 r. przez inż. Wacława Czerwińskiego w Wojskowych Warsztatach Szybowcowych znajdujących się na terenie Lotniska Rakowice Czyżyny. Obecnie obszar ten zajmuje krakowskie Muzeum Lotnictwa Polskiego.
Ligia Jaszczewska-Gacek, kierowniczka Działu Wystaw i Edukacji MLP przypomniała, że podczas II wojny światowej jeden egzemplarz udało się przechować w Szkole Szybowcowej w Goleszowie i na jego podstawie po wojnie odtworzono dokumentację konstrukcyjną i ponownie uruchomiono produkcję Salamandry.
Salamandry służyły do szkolenia pilotów po ukończeniu szkolenia podstawowego i uzyskaniu kategorii „B”. „Była to na tyle udana konstrukcja, że posłużyła jako wzór do stworzenia kilku typów szybowców we Francji, Jugosławii i Finlandii, a w 1956 r., 20 lat po oblocie prototypu szybowce te zakupiła Chińska Republika Ludowa i rozpoczęła ich produkcję licencyjną” - wskazała przedstawicielka placówki.
Prezentowany w MLP eksponat to trzeci z pięciu egzemplarzy pierwszej powojennej serii produkcyjnej, zbudowany w Instytucie Szybownictwa w Bielsku-Białej w 1946 r., który w 1955 roku trafił do Muzeum Techniki w Warszawie, a w 1963 roku do Muzeum Lotnictwa.
„Pod koniec 2021 roku podjęto decyzję o renowacji delikatnej drewnianej konstrukcji szybowca, który ze względu na swój stan ostatnie lata przeleżał w muzealnych magazynach. Teraz po przywróceniu pierwotnego wyglądu i malowania można podziwiać go ponownie na ekspozycji w hangarze głównym” - przekazała Jaszczewska-Gacek.
Powstałe w 1963 roku Muzeum Lotnictwa Polskiego chroni i prezentuje polskie oraz światowe dziedzictwo lotnicze. Jest jednym z największych europejskich muzeów tego rodzaju. Zbiory liczą ponad 200 samolotów, szybowców, śmigłowców, ponad 140 silników lotniczych i zestawy rakietowe. W muzeum jest też zbiór książek o lotnictwie, ponad 20 tys. zdjęć oraz kolekcja orderów i odznaczeń licząca ponad 2 tys. eksponatów.
Krakowskie muzeum mieści się w wyjątkowym historycznie miejscu: zajmuje fragmenty dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny, jednego z najstarszych lotnisk w Europie. Już w 1892 r. na tym terenie stacjonowały balony obserwacyjne armii austro-węgierskiej, a po przejęciu go od zaborców w 1918 r. lotnisko stało się pierwszą bazą lotniczą niepodległej Polski. Odbudowane po II wojnie światowej funkcjonowało do 1963 roku.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ dki/