Szlak turystyczny prezentujący znaczące niegdyś obiekty przemysłowe na terenie miasta przygotowuje Bydgoszcz. Przedsięwzięcie zdobyło unijne dofinansowanie w międzynarodowym konkursie. "Chcemy utworzyć szlak, który pozwoli na integrację mieszkańców, różnych środowisk i właścicieli obiektów poprzemysłowych. Powstaje unikalna płaszczyzna współpracy, łącząca przeszłość i teraźniejszość" - podkreślił prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski.
Bydgoszcz, dzięki udziałowi w unijnym konkursie, podzieli się z siedmioma innymi miastami z różnych krajów kwotą 1,5 mln euro. Na zrealizowanie zadania ma czas do 2014 roku.
"W tym czasie utworzymy szlak turystyczny łączący obiekty, w których kiedyś funkcjonowały duże firmy i zakłady, a dziś mało kto o nich pamięta. Część z tych budynków ma już nowych właścicieli i zmieniło przeznaczenie, inne są zrujnowane lub czekają na nowego gospodarza" - powiedział Grzegorz Boroń z bydgoskiego urzędu miasta.
Jak zaznaczył, lista propozycji jest wstępna i może jeszcze znacznie się zmienić. "Liczymy też, że w jej ostatecznym ustalaniu pomogą nam sami mieszkańcy miasta" - dodał.
Wstępnie na listę obiektów, które znajdą się na szlaku, wpisano jedenaście zakładów przemysłowych. Wśród nich są dawne zakłady obuwnicze Kobra (przed wojną Leo), fabryka rowerów Romet, Cegielnie Bydgoskie i położona w ścisłym centrum miasta przedwojenna farbiarnia.
Dzieje i znaczenie w przeszłości poszczególnych obiektów objaśnią tablice informacyjne. W planach jest także przygotowanie krótkich filmów zawierających wspomnienia dawnych pracowników i przybliżające metody pracy w poszczególnych fabrykach.
Przy tworzeniu szlaku poprzemysłowego Bydgoszcz chce się wzorować na Europejskim Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego, czyli projekcie zrealizowanym przez jedenastu europejskich partnerów. Początek dało mu Zagłębie Ruhry w Niemczech, a obecnie funkcjonują 72 punkty w Europie, czyli obiekty dziedzictwa przemysłowego o znaczeniu historycznym, kulturowym i turystycznym.
Polskim wzorem ma być Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego, gdzie miasta chronią i promują dziedzictwo przemysłowe poprzez tworzenie muzeów w dawnych zakładach i podkreślanie tym samym znaczenia i wartości tych obiektów. (PAP)
olz/ hes/