Gra edukacyjna "Kolejka" o realiach życia codziennego w latach schyłkowego PRL została wybrana "Grą Roku 2012". Nagrodę przyznali eksperci z branży gier planszowych. Po raz pierwszy w historii tytuł otrzymała gra zaprojektowana w Polsce - informuje IPN.
"+Kolejka+ jest w gronie laureatów wyjątkowym tytułem, gdyż po raz pierwszy w historii +Grą Roku+ została gra zaprojektowana przez Polaka. Jest też rzeczą niespotykaną na świecie, że tej rangi wyróżnienie otrzymała gra edukacyjna wydana przez instytucję państwową" - poinformował w poniedziałek PAP rzecznik prasowy IPN Andrzej Arseniuk.
Nagroda "Gra Roku" przyznawana jest od 2004 r. przez grono ekspertów skupionych wokół serwisu "GamesFanatic.pl". Wzorowana na istniejącej w Niemczech od 1979 r. nagrodzie "Spiel des Jares" ma na celu wyłonienie najlepszej wydanej w Polsce gry towarzyskiej oraz popularyzację gier planszowych jako formy intelektualnej rozrywki.
"Kolejka" jest jedną z kilku edukacyjnych gier planszowych opracowanych przez zespół Biura Edukacji Publicznej IPN. Gra opowiada o trudnościach w robieniu zakupów w latach 80-tych. Realistyczne odtworzenie kolejkowej rzeczywistości ma pokazywać skutki nieodpowiedzialnej polityki gospodarczej władz PRL.
"Kolejka" jest jedną z kilku edukacyjnych gier planszowych opracowanych przez zespół Biura Edukacji Publicznej IPN. Gra opowiada o trudnościach w robieniu zakupów w latach 80-tych. Realistyczne odtworzenie kolejkowej rzeczywistości ma pokazywać skutki nieodpowiedzialnej polityki gospodarczej władz PRL.
Gracze muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, "rodzinę" do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste.
Podczas rozgrywki jej uczestnicy muszą przepychać się w kolejce po rzadko dostarczane towary. Używają kart kolejki, takich jak: "Matka z dzieckiem na ręku", "Pan tu nie stał" czy "Towar spod lady". Muszą jednak uważać na "Remanent", "Pomyłkę w dostawie" oraz na stojące w każdej kolejce czarne pionki – spekulantów. Z zakupami wrócą do mieszkania tylko ci, którzy najsprawniej wykorzystali trzymane w ręku karty kolejki.
Na kartach towaru przedstawiono zdjęcia przedmiotów z czasów PRL. W sklepach znajdziemy m.in. buty "Relaks", wodę toaletową "Przemysławkę", herbatę "Popularną" oraz wiele innych trudno dostępnych dóbr. Na osiedlu jest też bazar, gdzie można kupić wszystko, ale trzeba słono zapłacić. Chyba że uda się dogadać z przekupką.
Grę przygotowano w Biurze Edukacji Publicznej IPN. Jej autorem jest Karol Madaj, twórcą oprawy merytorycznej dr Andrzej Zawistowski. Projekt graficzny przygotowały Natalia Baranowska i Marta Malesińska "Kolejka". Gra powstała we współpracy z "Monsoon Group", która ją testowała.
Pod koniec czerwca do sprzedaży trafi czwarte międzynarodowe wydanie gry. W pudełku obok polskich kart znajdą się także zestawy do gry po angielsku, niemiecku, hiszpańsku, rosyjsku i japońsku. (PAP)
nno/ ls/