Dziesięć zabytkowych lokomotyw zostanie zaprezentowanych w sobotę podczas jubileuszowej XXV Parady Parowozów w Wolsztynie (Wielkopolskie). Widzowie zobaczą czynne lokomotywy z Polski, Niemiec, czy Luksemburga.
Jak podkreślają organizatorzy wydarzenia, Parada Parowozów jest największym w Europie spotkaniem miłośników kolei, podczas którego prezentowane są zabytkowe lokomotywy parowe. Co roku do Wolsztyna przyjeżdża ok. 20 tys. miłośników kolei nie tylko z Europy, ale także m.in. Japonii, Australii i Stanów Zjednoczonych.
Święto parowozów rozpoczęło się już w piątek, ale główna atrakcja, czyli parada zabytkowych lokomotyw zaplanowana jest tradycyjnie na sobotę. Wtedy, o godz. 13.50 można będzie zobaczyć wszystkie parowozy, które wspólnie wezmą udział w tym widowisku.
„W jednym momencie zobaczyć będzie można 10 parowozów pod parą. Swe wdzięki zaprezentują wolsztyńskie parowozy Ol49-59, Ol49-69 oraz Pt47-65, występujące gościnnie lokomotywy ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, z Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej, Towarzystwa Ochrony Zabytków Kolejnictwa oraz Klubu Sympatyków Kolei we Wrocławiu, a także maszyny zagraniczne przybyłe z Niemiec, a nawet z Luksemburga. Ostatnia z nich w Polsce pojawi się po raz pierwszy – jest to niezwykły, bo mierzący niecałe 5 m parowóz Cockerill 503 wyprodukowany w Belgii w 1920 roku” – podkreślili organizatorzy.
W sobotę wieczorem zaplanowano także multimedialne widowisko „Światło, para i dźwięk” wraz z pokazem sztucznych ogni.
Poza paradą, przez cały weekend w Wolsztynie odbywać się będą m.in. przejazdy zabytkowymi składami z parowozem. W industrialnej przestrzeni hali napraw podziwiać będzie można natomiast wystawę fotografii pochodzących z międzynarodowego konkursu „Parowozowe Impresje”.
Parowozownia Wolsztyn jest ostatnią czynną parowozownią na świecie. Jej historia sięga początku XX w., kiedy to została wybudowana na terenie 3 tys. m. kw. Parowozownia posiada obrotnicę pruskiej konstrukcji Wischer-Stargard z 1907 r. oraz zabytkową wieżę wodną z pojemnikiem o pojemności 100 m sześc. Najstarszy znajdujący się w Wolsztynie czynny parowóz Ok1, o nr 359, wyprodukowany został w 1917 r.
Dumą wolsztyńskich kolejarzy jest jednak "Piękna Helena", polski parowóz Pm36-2 z 1937 r. zbudowany przed wojną do prowadzenia lekkich pociągów ekspresowych i rozwijający prędkość do 130 km/godz. Ogółem w wolsztyńskiej parowozowni znajduje się 30 parowozów oraz 19 historycznych wagonów. (PAP)
autor: Anna Jowsa
ajw/ jbp/