Kultura i sztuka po 1989 roku

04.06.2019

„Wyślij pocztówkę do babci” – mural i akcja Up to Date Festival

Mural przedstawiający babcię z napisem „Wyślij pocztówkę do babci”, który odsłonięto we wtorek w centrum Białegostoku, ma zachęcać do pamiętania o najbliższych. To społeczna akcja organizatorów Up to Date Festival, który po raz 10. odbędzie się w Białymstoku we wrześniu.

Mural zajmuje fasadę kilkunastopiętrowego budynku przy ul. Skłodowskiej 14. Niegdyś mieścił się tam rektorat Uniwersytetu w Białymstoku, obecnie budynek należy do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego.

Mural przedstawia uśmiechniętą babcię w kwiecistej chustce na głowie spoglądająca spomiędzy palców dłoni, która zakrywa część jej twarzy. To portret 90-letniej pani Eugenii.

Dyrektor artystyczny festiwalu Up to Date Cezary Chwicewski wyjaśnił we wtorek na konferencji prasowej, że festiwal łączy nie tylko różne gatunki muzyczne jak rap, ambient i techno, ale łączy też starszych ludzi z muzyką, która wydawałoby się, nie ma z nimi nic wspólnego. Ale festiwal – jak dodał – potrafi "sprowadzić to do wspólnego mianownika".

"Z jednej strony mamy techno, a z drugiej strony mamy miłość do babci i utrzymywanie więzów międzypokoleniowych – tego, żeby ludzie pamiętali o sobie i żeby ze sobą byli. Bo tak naprawdę, jak pomyślimy, to najbliżsi są najważniejsi w życiu" – mówił Chwicewski.

Stąd pomysł na akcję, która w tym roku ma swoją drugą odsłonę, czyli "Wyślij pocztówkę do babci". W ramach akcji organizatorzy Up to Date przygotowują pocztówki i znaczki, które podczas festiwalu będzie można uzupełnić i wysłać. Przygotowano ponad 3 tys. pocztówek, w ubiegłym roku – jak powiedział Chwicewski – wysłano 2 tys. takich pocztówek.

Jak mówił na konferencji prasowej Maciej Dymalski z firmy, która jest głównym partnerem projektu i we współpracy z którą powstał pomysł na mural, festiwal to nie tylko dobra muzyka, ale też promowanie pozytywnych wartości w społeczeństwie.

"Festiwal uczy nas tego, żeby być otwartym na innych, wspierać, być zawsze w kontakcie" – powiedział i dodał, że cieszy się, że jego firma może być częścią tego przedsięwzięcia.

Podobnego zdania są władze miasta i województwa, które wspierają festiwal. Marszałek województwa podlaskiego Artur Kosicki mówił, że Białystok, który słynie z murali, ma teraz mural z "dobrym przesłaniem".

Z kolei Edyta Mozyrska, dyrektor departamentu kultury, promocji i sportu w Urzędzie Miejskim w Białymstoku mówiła, że Up to Date to nie tylko festiwal, ale też działania w ciągu roku, które "łączą pokolenia".

Tegoroczny festiwal odbędzie się na początku września w Białymstoku w kilku lokalizacjach. Wystąpi ok. 50 zespołów i muzyków tworzących muzykę elektroniczną i hip-hop. Do tej pory organizatorzy ogłosili już część artystów, to m.in. Goldie, Rrose, Electric Indigo czy zespół Syny. (PAP)

Autorka: Sylwia Wieczeryńska

swi/ joz/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL