28 września 1954 r. odbyła się konferencja prasowa, na której ujawniono, że ppłk UB Józef Światło uciekł do Amerykanów. "Światło wydawał się niski, podobny do sowy w swych grubych okularach, ale jednocześnie pewny siebie i swobodny. Mówił rzeczy dla komunistów bardzo niewygodne" – pisał reporter "New York Times".
70 lat temu, 5 grudnia 1953 r., wicedyrektor Departamentu X Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego ppłk Józef Światło oddał się w ręce Amerykanów. Kilka miesięcy później nagrał w Radiu Wolna Europa audycje, które przyczyniły się do zakończenia najbardziej represyjnej fazy stalinizmu.
5 grudnia 1953 r. na posterunek Military Police w Berlinie Zachodnim zgłosił się człowiek, prosząc o azyl polityczny. Był nim podpułkownik komunistycznej bezpieki, wicedyrektor Departamentu X Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego. Nazywał się Józef Światło.
65 lat temu, 28 września 1954 r., Rozgłośnia Polska Radia Wolna Europa i Głos Ameryki rozpoczęły nadawanie relacji Józefa Światły, b. wicedyrektora X Departamentu Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego, który uciekł na Zachód. Audycje Światły stały się kolejnym, po śmierci Stalina i aresztowaniu Berii, wydarzeniem, które umożliwiło odwilż i otworzyło drogę do polskiego Października.
65 lat temu, 5 grudnia 1953 r., wicedyrektor Departamentu X polskiej bezpieki Józef Światło oddał się w ręce Amerykanów. Kilka miesięcy później nagrał i wyemitował na falach Radia Wolna Europa nieco ponad setkę audycji, które w zasadniczym stopniu przyczyniły się do zakończenia najbardziej represyjnej fazy stalinizmu.
„Ponure okoliczności, które wepchnęły +Barbarę+ [pseudonim St. Sowińskiej z czasów PPR] do więziennej celi, stymulowały śledczych i strażników do zadawania jej cierpień oraz powodowały, że tak długo ją męczono, kryły w sobie paradoks. Wszystko co ją spotkało w tym czasie, odbywało się bowiem w imię ideologii, w którą gorąco wierzyła, co raczej dodawało cierpień niż ułatwiało ich przetrwanie” - tak prof. Andrzej Paczkowski podsumowuje w posłowiu do wspomnień Stanisławy Sowińskiej znaczenie wiary w komunizm dla jej więziennych losów.