28 października 1844 roku w Miłomłynie wbito pierwszą łopatę pod budowę Kanału Elbląskiego. Eksperci wyliczyli, że inwestycja kosztowała równowartość 2,4 ton złota i była droższa, niż budowa paryskiej wieży Eiffla. Choć kanał powstał, by spławiać nim towary, dziś służy wyłącznie turystyce i rekreacji.
28 października 1844 roku w Miłomłynie wbito pierwszą łopatę pod budowę Kanału Elbląskiego. Eksperci wyliczyli, że inwestycja kosztowała równowartość 2,4 ton złota i była droższa, niż budowa paryskiej wieży Eiffla. Choć kanał powstał, by spławiać nim towary, dziś służy wyłącznie turystyce i rekreacji.
Po sezonie żeglugowym z Kanału Elbląskiego została wypompowana woda. To celowy zabieg, by można było przeprowadzić remonty i konserwacje urządzeń. To też okazja, by chętni mogli zobaczyć tak zwany suchy kanał – informuje PAP Bogusław Pinkiewicz z Wód Polskich w Gdańsku.
Do zbiorów Muzeum w Ostródzie (woj. warmińsko-mazurskie) trafił dzwon okrętowy ze zbudowanego w 1912 roku statku pasażerskiego „Lilia Wodna”, który był pierwszą jednostką białej floty pływającą po Kanale Elbląskim.
Kanał Elbląski od soboty został udostępniony dla żeglugi po zimowej przerwie. Od początku sezonu czynne będą wszystkie śluzy i cztery pochylnie. Piąta pochylnia, Jelenie, ma zostać uruchomiona w czerwcu, po zakończeniu prac remontowych.
Rozbudowy Muzeum Bitwy pod Grunwaldem w Stębarku oraz rewitalizacji Kanału Elbląskiego na wybranych odcinkach chce zarząd województwa warmińsko-mazurskiego. Chcąc zyskać dofinansowanie unijne zgłosił inwestycje do Kontraktu Terytorialnego dla Warmii i Mazur.
Warmińsko-mazurskie samorządy wznowiły starania o wpisanie Kanału Elbląskiego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Nowy wniosek przesłany do Narodowego Instytutu Dziedzictwa dotyczy całej drogi wodnej, a nie - jak poprzednio - samych zabytkowych pochylni.
Przedstawiciele Narodowego Instytutu Dziedzictwa wizytują w czwartek pochylnie Kanału Elbląskiego. Wizyta ma związek z wnioskiem miejscowych samorządów o wpisanie tego unikatowego zabytku hydrotechniki na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.
Po trwającej dwa lata rewitalizacji oddano w piątek do użytku Kanał Elbląski z unikatowym systemem pięciu zabytkowych pochylni. Samorząd woj. warmińsko-mazurskiego liczy, że odnowiony szlak wodny stanie się atrakcją turystyczną na skalę europejską.
Kończy się - trwająca od 2011 roku - rewitalizacja Kanału Elbląskiego. Ta unikatowa ze względu na system zabytkowych pochylni droga wodna zostanie udostępniona do żeglugi od początku czerwca - zapowiedział Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.