W stołecznym kinie Iluzjon w piątek rozpoczyna się największa w Polsce od 2002 r. retrospektywa jednego z najbardziej intrygujących reżyserów w historii kina, Rainera Wernera Fassbindera (1945-1982) - poinformowano na Fb Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego (FINA).
"Czerwone trzewiki" Michaela Powella i Emerica Pressburgera to wizualne arcydzieło, opowieść o potędze sztuki, która inspiruje kolejne pokolenia twórców, m.in. Vincenta Minnelliego, Martina Scorsese i Kate Bush. W niedzielę słynny obraz z 1948 r. można obejrzeć w warszawskim kinie Iluzjon.
90 lat temu, 1 października 1933 r., odbyła się polska premiera filmu „King Kong”. „Mocno wpłynął on na popkulturę nad Wisłą. Były to u nas narodziny nowego typu filmu” – mówi PAP dr Jerzy Stachowicz, kulturoznawca z Uniwersytetu Warszawskiego.
Jego filmy porównywano z czeskim kinem lat 60., szczególnie z dziełami Milosa Formana. Janusz Kondratiuk, twórca m.in. „Dziewczyn do wzięcia” i „Jak pies z kotem”, urodził się 80 lat temu, 19 września 1943 roku.
Mówiono, że nigdy nie postawiła stopy w niewłaściwy sposób, że Bóg pocałował ją w policzek i stworzył aktorkę wyjątkową – pełną wdzięku, czarującą i szlachetną. Że miała w sobie coś, czego nie można się nauczyć. 30 lat temu zmarła Audrey Hepburn.
Film prawdziwie kultowy i symbol autentycznego melodramatu – mówi PAP o „Casablance” filmoznawczyni Diana Dąbrowska. Mija 80 lat od światowej premiery legendarnego tytułu Michaela Curtiza. Premiera odbyła się 26 listopada 1942 r.
Marilyn ma w sobie coś z Charliego Chaplina i Grety Garbo. To pierwsza w pełni świadoma i autentyczna aktorka od czasów Garbo. Marilyn to kino w czystej postaci – pisał biograf Maurice Zolotow. W piątek mija 60 lat od śmierci amerykańskiej artystki.
Drugą część nowej wystawy stałej „Łódź filmowa” będzie można oglądać od środy w Muzeum Kinematografii w Łodzi. Wśród eksponatów są m.in. kamera Arii 16 mm Sobocińskiego, indeks studencki Kieślowskiego oraz mapa łódzkich lokalizacji, które „zagrały” w najsłynniejszych polskich produkcjach.
„W polskiej kinematografii nie brakuje filmów opowiadających o wrześniu 1939 roku. Niektóre z nich stawiały ówczesne wydarzenia w centrum swojego zainteresowania, inne wykorzystywały je jako drugoplanowy element świata przedstawionego” – czytamy w artykule Piotra Zwierzchowskiego.
Kostiumy z legendarnych polskich filmów, zabytkowe latarnie magiczne, projektory i kamery, a także fotosy, plakaty i książki znalazły się w NCKF Spot – nowo otwartej strefie wystawienniczej w kompleksie EC1 w Łodzi. Docelowo eksponaty te trafią do Narodowego Centrum Kultury Filmowej.