
Muzyka od epoki baroku po XX i XXI wiek, w tym improwizacje jazzowe i utwory grane m.in. na instrumentach elektronicznych, złożą się na program tegorocznych koncertów „Smyczki na Wojciechu”, które w piątek (27 czerwca) wieczorem rozpoczną się w Krośnie w drewnianym kościółku z XV w. pod wezwaniem św. Wojciecha.
„Smyczki na Wojciechu” to cykl letnich koncertów kameralnych, na które co roku do zabytkowego kościółka zaprasza Regionalne Centrum Kultur Pogranicza (RCKP) w Krośnie. Koncerty odbywają się tam od czerwca do końca wakacji. Wstęp jest wolny.
Jak zauważyła Agnieszka Kaszczyszyn z RCKP, każdego roku koncerty przyciągają zarówno stałych słuchaczy, jak i osoby, które dopiero odkrywają wartość muzyki klasycznej „w kameralnej, bliskiej człowiekowi formule”.
„To spotkanie ze sztuką w intymnej przestrzeni, które buduje lokalną wspólnotę i nadaje nowe życie historycznemu miejscu” – dodała.
W programie tegorocznych „Smyczków na Wojciechu” znalazła się muzyka od epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu, po kompozycje XX i XXI wieku, a także aranżacje muzyki popularnej, improwizacje jazzowe oraz autorskie projekty z udziałem instrumentów elektronicznych.
„Każdy z koncertów jest kuratorsko zaprojektowany jako odrębna muzyczna opowieść, w której istotna jest zarówno jakość wykonawcza, jak i emocjonalna oraz intelektualna spójność programu” – podkreśliła Kaszczyszyn.
Wydarzenie rozpocznie występ rodzinnego zespołu Bohema Trio w składzie: Jagoda Prucnal-Podgórska (skrzypce), Anna Prucnal (skrzypce) i Jacek Podgórski (wiolonczela). Ich program wypełnią klasyczne miniatury, utwory sakralne, w tym kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Haendla, Wolfganga Amadeusza Mozarta i Césara Francka, a także opracowania piosenek Zbigniewa Wodeckiego.
„Ten koncert otwarcia symbolicznie łączy tradycję z nowoczesnością i emocjonalną dostępnością muzyki klasycznej” – zauważyła Kaszczyszyn.
Podczas kolejnych wieczorów publiczność będzie mogła wysłuchać jeszcze m.in. programu „Od Bacha do Beatlesów”, w którym obok arii barokowej zabrzmią transkrypcje tańców węgierskich Johannesa Brahmsa, tanga Carlosa Gardela i Astora Piazzolli, tradycyjna muzyka bałkańska, a także klasyka popkultury, w tym „Let It Be” czy „Twist and Shout”; występu eksperymentalnego duetu MonoTony, który tworzą altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf oraz multinstrumentalistka, kompozytorka, producentka, autorka tekstów – OS.SO., czyli Zuzanna Ossowska.
Jak zapewniają organizatorzy, „ich koncert będzie wydarzeniem balansującym na granicy klasyki, eksperymentu i sztuki dźwięku – zaproszeniem do słuchania głębokiego, skupionego, poza tradycyjnym podziałem gatunkowym”.
Zabytkowy drewniany kościół pw. św. Wojciecha Męczennika w Krośnie, w którym w wakacyjne miesiące odbywają się koncerty, powstał około połowy XV w. w miejscu dawnej świątyni z XI w., na tzw. Przedmieściu Górnym, na Zawodziu, gdzie w X w. istniała najstarsza część miasta Krosna. Według legendy w tym miejscu odpoczywał św. Wojciech podróżujący z Pragi do Gniezna. W czasie badań wykopaliskowych znaleziono krzyżyk metalowy z X w. Świątynię poświęcono w 1460 r.
Kościół, będący cennym przykładem późnogotyckiej architektury sakralnej, zachował swoją oryginalną konstrukcję zrębową oraz pochodzący z XVII wieku manierystyczny wystrój wnętrza.
Jak podaje na swojej stronie RCKP w Krośnie, dzięki cyklowi „Smyczki na Wojciechu” świątynia, która przez lata pozostawała poza głównym nurtem kulturalnym miasta, została symbolicznie przywrócona wspólnocie – jako przestrzeń nie tylko sacrum, ale także sztuki.
„Muzyka tchnęła w to miejsce nowe życie, a obecność słuchaczy i artystów ożywia je z każdym kolejnym koncertem” – podkreśla RCKP. (PAP)
api/ wj/