
Mikołaj Kopernik został patronem dworca kolejowego Olsztyn Główny. W poniedziałek odsłonięto w holu dworca tablicę poświęconą astronomowi i kanonikowi warmińskiemu, który większość swego życia spędził na Warmii.
Dworzec Olsztyn Główny udostępniono pasażerom w lutym. W poniedziałek w holu dworca odsłonięto tablicę poświęconą patronowi Mikołajowi Kopernikowi.
Uczestniczący w uroczystości minister infrastruktury Dariusz Klimczak powiedział, że Mikołaj Kopernik jest symbolem tego, nad czym dzisiaj pracuje się w infrastrukturze. "Nad rozwojem, nauką, porządkiem, ale także systemowym myśleniem. W duchu wielkiego Polaka, naszego rodaka, naukowca, który zmienił oblicze świata" - podkreślił.
Dworzec kolejowy Olsztyn Główny. Fot. PAP/Tomasz Waszczuk
Kolejowa spółka informowała wcześniej, że budynek dworca jest nowoczesny i dostosowany do potrzeb pasażerów, a przestrzeń przed nim łączy kolej z miejskimi środkami transportu. Wybudowany tunel pod dworcem i peronami łączy, dotychczas rozdzielone torami, dwie części miasta.
Nowoczesna bryła budynku ma nawiązywać wyglądem do żagla, a przeszklona elewacja - nadawać mu lekkości. Nowy budynek składa się z trzech kondygnacji – podziemnej i dwóch nadziemnych. Przestrzeń obsługi podróżnych zajmuje dwie kondygnacje. W podziemiu są kasy biletowe, toalety oraz strefa podróżnego, natomiast na parterze – hol z dostępem do poczekalni oraz strefa dla rodziców z dziećmi. Na obu piętrach znajdują się także lokale handlowe.
Drugą naziemną kondygnację zajmą pomieszczenie biurowe. Natomiast w części podziemnej znajduje się przejście prowadzące na perony i dalej w kierunku dzielnicy Zatorze.
Jak przekazała spółka PKP S.A., budynek dworca jest niskoemisyjny i energooszczędny. Na dachu zaprojektowano instalację fotowoltaiczną, składającą się z 746 sztuk paneli o łącznej mocy minimalnej 276 kwP. Natomiast w budynku zamontowano wentylację z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED, a także system zarządzający instalacjami i urządzeniami, optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.
Na zmodernizowanej stacji Olsztyn Główny przebudowane zostały cztery perony, z których wsiada się do pociągów w kierunkach Warszawy, Trójmiasta, Ełku, Iławy, Braniewa czy Szczytna.
Jak przekazał inwestor, budowa nowego dworca Olsztyn Główny to jedna z największych inwestycji PKP S.A. w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. Jej koszt to 97 mln zł brutto. Natomiast modernizacja stacji zrealizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., dofinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, kosztowała ok. 565 mln zł brutto. (PAP)
ali/ pad/