Pochodzący z lat 30. XX wieku wagon doczepny o nazwie Wismar, który przed laty jeździł po ulicach Szczecina, został wyremontowany przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie i wzbogacił kolekcję historycznych tramwajów posiadaną przez tego przewoźnika.
Jak poinformował wiceprezes MPK Mariusz Szałkowski podczas czwartkowej prezentacji wagonu, ten typ tramwaju nie kursował nigdy w Krakowie, ale charakteryzuje się na tyle wyjątkową konstrukcją, że przewoźnik zdecydował się na dołączenie go do swojej kolekcji historycznych pojazdów.
„Na pewno jest ważnym elementem historii rozwoju komunikacji tramwajowej w Polsce i jestem pewny, że zachwyci każdego pasażera” - ocenił przedstawiciel MPK.
Wagon doczepny o nazwie Wismar o numerze 506 pochodzi z lat 30. XX wieku. Jego nazwa pochodzi od miejsca produkcji - Waggonfabrik Wismar.
„Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia” - opisują przedstawiciele MPK.
Według specjalistów to, co wyróżnia ten pojazd, to jego budowa. „Twórcy tego tramwaju już na początku XX wieku zaprojektowali w jego części środkowej niskopodłogowe wejście. To jedna z zaledwie kilku konstrukcji tego typu, w którym takie rozwiązanie wtedy zastosowano. Także wnętrze wagonu zostało wykonane z dbałością o jak największy komfort jadących. Były tam miękkie siedzenia i chromowane elementy wyposażenia” - opisują przedstawiciele MPK.
Cała konstrukcja została wykonana z lekkich profili stalowych, połączonych nitami i wzmocniona drewnianym wypełnieniem. To gwarantowało lekkość tramwaju, a jednocześnie sprawiało, że wagon zyskiwał nowoczesny wygląd.
Wagony tego typu produkowano w zakładach we Wrocławiu (tam powstało 15 tramwajów silnikowych) oraz w zakładach Niesky (Christoph & Unmack) i Wismar (Waggonfabrik Wismar), gdzie powstało po 10 wagonów doczepnych. Wszystkie zostały wyprodukowane dla Tramwajów Szczecińskich i tam kursowały do lat 70. XX wieku. W 1946 roku część z nich została przekazana do Poznania.
Według specjalistów z krakowskiej zajezdni tramwajowej, którzy przeprowadzili renowację wagonu, jego remont nie był prosty - wagony, które eksploatowano w Szczecinie, przeszły w ciągu wielu lat liczne zmiany i modernizacje.
Pracownikom krakowskiego przewoźnika udało się wiernie przywrócić wyposażenie tramwaju, odpowiadające ich pierwszemu okresowi eksploatacji w Polsce.
Szczeciński tramwaj Wismar 506 dołącza do zabytkowych wagonów z innych polskich miast, które już ma w swojej kolekcji historycznych pojazdów MPK w Krakowie. Są to: wagon Linke-Hofmann z Wrocławia, K z Warszawy, Ring i KSW z Gdańska, 105NT z Katowic. W kolekcji są także kursujące w przeszłości w Krakowie dwa wagony z Norymbergii: T4 i GT6.(PAP)
rgr/ miś/