Rycinę z 1864 r. autorstwa F. Backebuscha, przedstawiającą pałac Dzieduszyckich w Zarzeczu (Podkarpackie), będzie można wkrótce zobaczyć na wystawie w tamtejszym muzeum. Będzie to pierwsza prezentacja grafiki - poinformowała PAP Katarzyna Szarek z muzeum.
Licząca ponad 200 lat rezydencja w Zarzeczu, będąca niegdyś siedzibą zasłużonego dla rozwoju polskiej kultury i edukacji rodu Dzieduszyckich herbu Sas, jest filią Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich.
Klasycystyczny pałac powstał z inicjatywy Magdaleny z Dzieduszyckich Morskiej i Ignacego Morskiego. Hrabina stworzyła według własnego pomysłu wiejską rezydencję, która w pierwszej połowie XIX w. była uważana za jedno z najpiękniejszych założeń parkowo-pałacowych w monarchii habsburskiej. Posiadłość do dziś jest otoczona przez park.
Rycina autorstwa F. Backebuscha, znajdująca się w zbiorach Muzeum w Jarosławiu Kamienica Orsettich, ukazuje pałac Dzieduszyckich w Zarzeczu od strony południowej.
„Grafika przedstawia romantyczny krajobraz galicyjski z pałacowym parkiem i sadzawką, oddając piękno miejsca, które inspirowało artystów XIX wieku” - poinformowała PAP historyczka sztuki w Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu Katarzyna Szarek.
Jak wyjaśniła, popularność grafik w XIX wieku wynikała z potrzeby dokumentowania rzeczywistości w czasach, gdy fotografia nie była jeszcze powszechna.
Drzeworyt wykonany na podstawie rysunku F. Backebuscha został opublikowany w 22. zeszycie „Tygodnika Ilustrowanego” w 1864 roku. Jak zaznaczyła Szarek, ten kulturalno-społeczny magazyn, założony przez Józefa Ungra, odgrywał wówczas kluczową rolę w popularyzacji sztuki i dziedzictwa kulturowego.
„Dzięki rozwojowi technik drukarskich, takich jak drzeworyt, grafiki stały się szeroko dostępne, spełniając funkcję dokumentacyjną, edukacyjną i artystyczną” - przekazała historyczka sztuki.
Dodała, że F. Backebusch współpracował z „Tygodnikiem Ilustrowanym” w latach 1863–1864, a takie dzieła jak jego rycina były źródłem wiedzy o architekturze i krajobrazach, przybliżały odbiorcom piękno świata, a także wpisywały się „w romantyczny nurt sentymentalnego postrzegania natury i historii”.
„Ten ceniony artysta tworzył widoki i wnętrza architektoniczne, uwieczniając piękno polskich ziem i zabytków. Rycina Zarzecza stanowi przykład mistrzowskiego połączenia artystycznej wizji z precyzją techniki drzeworytniczej” – podkreśliła Szarek.
Zwróciła uwagę, że w lewym dolnym rogu dzieła znajduje się sygnatura autora, która przypomina o jego kunszcie i dbałości o detale.
Dodała, że tę wyjątkową grafikę będzie można już w lutym podziwiać na wystawie w Muzeum Dzieduszyckich w Zarzeczu.
„Serdecznie zapraszamy do wspólnego odkrywania piękna XIX-wiecznego dziedzictwa i poznania historii, która wciąż inspiruje” – podkreśliła. (PAP)
api/ amac/