Z okazji nowego roku szkolnego polscy biskupi zachęcają rodziców do posyłania dzieci na lekcje religii. W specjalnym słowie do wiernych zaznaczyli, że jest to realizacja zobowiązania do wychowania potomstwa w wierze, wyrażonego podczas zawierania sakramentu małżeństwa i potwierdzonego przy chrzcie dzieci.
Z okazji nowego roku szkolnego polscy biskupi wydali słowo do chrześcijańskich rodziców przekazane w środę PAP przez biuro prasowe Konferencji Episkopatu Polski. Zwrócili się w nim do rodziców, prosząc, aby „podejmowali troskę o wychowanie w wierze swoich dzieci”. Zaznaczyli, że posyłanie dzieci na lekcje religii stanowi realizację „zobowiązania wyrażonego podczas zawierania sakramentu małżeństwa i potwierdzonego przy chrzcie” dzieci.
Biskup zwrócili uwagę, że nauka religii stanowi szansę poznawania wiedzy o Bogu i kształtowania wypływających z niej postaw. „Pomaga formować sumienia, charaktery i postawy młodych ludzi. Kształtuje postawy społeczne, uczy miłości bliźniego, wrażliwości, otwartości, empatii i współpracy” - napisali biskupi. Dodali, że „lekcja religii to także cenna pomoc dla zrozumienia własnej kultury i historii”. Udział w zajęciach z religii to także „świadectwo własnej wiary” - dodali.
„(Katecheza - PAP) pomaga formować sumienia, charaktery i postawy młodych ludzi. Kształtuje postawy społeczne, uczy miłości bliźniego, wrażliwości, otwartości, empatii i współpracy.”
Oświadczyli, że nie zgadzają się z decyzjami Ministerstwa Edukacji Narodowej dotyczącą organizacji lekcji religii w szkole. „Wyłączenie oceny z lekcji religii ze średniej ocen i łączenie klas uważamy za krzywdzące i niesprawiedliwe. Podobnie odczytujemy zapowiedzi redukcji godzin i umieszczanie zajęć lekcji religii na pierwszej i ostatniej godzinie” - ocenili polscy biskupi.
Napisali, że „zmiany w rozporządzeniu o organizacji lekcji religii z 1992 r. powinny być zawsze podejmowane w porozumieniu z Kościołami i związkami wyznaniowymi”. Zaznaczyli, że „powinny one dokonywać się na drodze dialogu i zgodnie z obowiązującym prawem”. „Wyrażamy nieustanną gotowość do takiego dialogu” - oświadczyli biskupi.
Zgodnie z rozporządzeniem 26 lipca br., które miało wejść w życie 1 września 2024 r., dyrektor szkoły może połączyć w grupę dzieci z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się siedmioro lub więcej uczniów, z osobami z oddziałów lub klas, w których na naukę religii zgłosiło się mniej niż siedmioro dzieci. Rozporządzenie wprowadza jednocześnie zasadę, zgodnie z którą uczniów szkoły podstawowej można połączyć w grupę obejmującą uczniów klas I–III albo klas IV–VI lub klas VII i VIII.
Prezydium Konferencji Episkopatu Polski i Polska Rada Ekumeniczna złożyły 22 sierpnia dwie petycje z prośbą, żeby I prezes Sądu Najwyższego zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego rozporządzenie ministra.
Według autorów petycji, przy wydaniu rozporządzenia przez ministra edukacji ograniczono się do umożliwienia przedstawicielom zainteresowanych Kościołów i innych związków wyrażenia opinii, podczas gdy art. 12. ust. 2 ustawy o systemie oświaty wymaga od właściwego ministra, aby wydając rozporządzenie określające warunki i sposób organizowania nauki religii, działał „w porozumieniu z władzami Kościoła Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego oraz innych Kościołów i związków wyznaniowych”.
I prezes SN zarzuciła rozporządzeniu z 26 lipca br. m.in. naruszenie zasady „konsensualnego sposobu regulowania relacji między państwem a Kościołami” oraz uniemożliwienie „nauczania religii w sposób określony programem nauczania tego przedmiotu” w związku ze stworzeniem podstaw do organizowania nauki religii w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
Jednocześnie I prezes SN z uwagi na to, że zaskarżone rozporządzenie ma wejść w życie 1 września 2024 r. zwróciła się do TK o zabezpieczenie poprzez zawieszenie stosowania tego rozporządzenia.
Słowo biskupo zostanie odczytane w niedzielę 1 września we wszystkich kościoła w Polsce. (PAP)
mgw/ jann/