Nową wystawę - „Tokaido - droga wschodniego morza" - z okazji 20-lecia istnienia udostępniło zwiedzającym Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Autorem prezentowanych od soboty prac jest krakowski artysta interesujący się kulturą Japonii, Aleksander Janicki.
Na nowej ekspozycji znajdują zdjęcia, szkice oraz instalacje multimedialne nawiązujące do cenionych drzeworytów "Pięćdziesiąt trzy przystanki na Tokaido" japońskiego artysty Hiroshigego Andy. Seria Japończyka ilustruje tzw. drogę wschodniego morza - ważną arterię biegnącą z miasta Edo (obecnie Tokio) do Kioto (dawnej siedziby cesarza).
„Szlak Tokaido jest częstym tematem w sztuce i literaturze japońskiej, a twórczość Hiroshigego Andy stała się inspiracją dla wielu malarzy, m.in. Vincenta van Gogha, Paula Cezanne'a, Heneriego de Toulouse-Lautreca, Paula Gauguina” – poinformowało Muzeum Manggha.
Seria Hiroshigego ilustrująca szlak Tokaido jest przechowywana przez Mangghę i w 2002 roku była jednym z powodów odwiedzin muzeum przez japońską parę cesarską.
Szlak Tokaido rozciąga się wzdłuż wschodniego wybrzeża wyspy Honsiu nad Pacyfikiem. Obecnie jest to najbardziej uczęszczana trasa w Japonii. Łączy największe miasta: Tokio, Jokohamę, Nagoję i Kioto. W ciągu trzech i pół godziny można ją pokonać szybką koleją, o parę godzin dłużej autostradą.
Wystawa, która czynna będzie do 28 września, jest kolejną, po "Podróży do Japonii. Ze zbiorów Muzeum Manggha", wielką prezentacją zorganizowaną przez Mangghę w ramach obchodów 20-lecia działalności. Następną znaczącą ekspozycję- "Arcydzieła sztuki japońskiej w kolekcjach polskich" - muzeum otworzy w listopadzie.
Oprócz „Tokaido” Manggha udostępniła w sobotę inną wystawę, pokazującą kaligrafie japońskiego artysty Kosaki (właść. Matsunaga Koho), który od 11. roku życia zajmuje się kaligrafią.
Głównym tematem kaligrafii Kosaki jest japoński wiersz (haiku, tanka). Artysta kaligrafuje na różnych materiałach, m.in. wachlarzach, parawanach, ceramice, tkaninach. Zajmuje się także sztuką układania kwiatów (kado) i sztuką parzenia herbaty (sado).
Manggha powstała w 1994 r. dzięki staraniom Andrzeja Wajdy. Na budowę instytucji reżyser przeznaczył pieniężną nagrodę Kioto (Kyoto Prize), którą otrzymał od Fundacji Inamori. Jego inicjatywę wsparł rząd Japonii, władze Krakowa oraz Związek Zawodowy Kolejarzy Japońskich. Projekt budynku wykonał uznany architekt Arata Isozaki. Do 2004 r. placówka była oddziałem Muzeum Narodowego w Krakowie. Od 10 lat jest samodzielną instytucją, nad którą nadzór sprawuje minister kultury. W 2007 r. nazwę Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha zamieniono na Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.
Określenie "Manggha" pochodzi od pseudonimu Feliksa Jasieńskiego (1861-1929), krytyka i kolekcjonera sztuki. Pseudonim Jasieński zaczerpnął z tytułu zbioru drzeworytów japońskiego artysty Katsushikiego Hokusaiego. (PAP)
bko/ ls/