Trzy cykle fotografii, które w odmienny sposób obrazują stosunek włoskiego artysty Ernesto Bazana do jego drugiej ojczyzny - Kuby, będzie można zobaczyć na wystawy w warszawskim Instytucie Fotografii Fort. Ekspozycja pt. "Trylogia kubańska" dostępna będzie od 17 marca.
"Mamy do czynienia z niezwykle wartościowym zjawiskiem: fotografią, której podstawowym motywem jest humanizm, a nie ego fotografa czy chęć zrobienia przez niego kariery, wywołania poklasku" - powiedział w rozmowie z PAP kurator ekspozycji Tomasz Tomaszewski.
Jak mówił, gdy po raz pierwszy zetknął się ze zdjęciami Bazana miał wrażenie, że ich autor to jego "bratnia dusza" przez co chciał poznać go osobiście. "Odnalazłem jego adres w Nowym Jorku i poprosiłem o spotkanie. Rozmawialiśmy przez trzy godziny. Wyszedłem całkowicie zaczarowany jego osobowością. Poznałem człowieka, który ceni wartości - zainteresowanego człowiekiem humanistę o wielkim sercu" - mówił Tomaszewski.
Na prezentowany cykl składają się trzy cykle fotograficzne, a każdy z nich w odmienny sposób obrazuje stosunek włoskiego artysty do Kuby, która - jak uważa autor - stała się jego drugą ojczyzną.
Ekspozycja zawiera ok. 70 fotografii, wśród których będzie można zobaczyć serię pt. "Cuba Bazan" zrealizowaną w okresie niepokojów związanych z rozpadem bloku komunistycznego, nazwanym przez Fidela Castro El Periodo Special. Kolejny z przedstawionych cykli - "Al Campo" - powstał po decyzji autora o stałym osiedleniu się na wyspie i założeniu rodziny. Jak zapewniają organizatorzy wystawy, cykl ten stanowi hołd dla prostego życia na prowincji. Ostatni cykl z "Trylogii kubańskiej" nosi tytuł "Isla". Zawiera on zarówno intymne portrety, jak i panoramiczne pejzaże oraz martwe natury.
"To przejmujące, wiarygodne, refleksyjne fotografie; dramatyczne lecz bez nuty sarkazmu. On nie wyjechał na obcą planetę, lecz na wyspę, o której my trochę wiemy. Pomimo, że pokazuje ją w realistyczny sposób w zdjęciach jest magia" - ocenił Tomaszewski.
Poetyka fotografii Bazana ewoluowała na przestrzeni blisko trzech dekad twórczości. Poczynając od czarno-białych, surowych w charakterze dokumentów ubóstwa po upadku Związku Radzieckiego, autor podejmował z czasem eksperymenty z zastosowaniem koloru, by w pełni świadomie używać go w – jak sam je określa – medytacjach nad krajobrazami wyspy.
Zdaniem organizatorów wystawy, przejściu Bazana od czarno-białej fotografii do kolorowej, towarzyszyło stopniowe różnicowanie tematów, wśród których z czasem coraz mniej było "politycznej anegdoty", więcej natomiast "introspekcji i poczucia przynależności".
"Trylogia kubańska" jest częścią programu przybliżania polskiej publiczności klasyków światowej fotografii, realizowanego przez Fundację Instytutu Fotografii Fort.
Ernesto Bazan (ur. 1959) - jest włoskim fotografem, absolwentem fotografii w nowojorskiej School of Visual Arts. Pierwszą wizytę na Kubie odbył w 1992 r. i przez blisko 25 lat dokumentował jej krajobrazy oraz zachodzące tam przemiany społeczno-polityczne. Od 2002 r. prowadzi warsztaty fotograficzne, poświęcone tematyce Ameryki Łacińskiej.
Jest autorem książek fotograficznych oraz laureatem wielu prestiżowych konkursów i nagród z dziedziny fotografii, w tym m.in. World Press Photo, Dorothea Lange – Paul Taylor Prize i The W. Eugene Smith Grant.
Prace Bazana znajdują się w kolekcjach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, International Center of Photography w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art w San Francisco, Bibliotheque nationale de France w Paryżu, Fondazione Italiana per la Fotografia w Turynie, Center for Documentary Studies at Duke University w Durham i innych.
Ekspozycja w warszawskim Instytucie Fotografii Fort dostępna będzie od 17 marca i potrwa do 6 maja. Galeria organizuje także warsztaty prowadzone przez Ernesto Bazana i Tomasza Tomaszewskiego.(PAP)
autor: Marek Sławiński
masl/ agz/