Wystawę „Nieznany impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni” pokaże w nowym roku poznańskie Centrum Kultury Zamek. Zaprezentowana zostanie mało znana polskiemu odbiorcy kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej.
Grafiki z kolekcji Ashmolean Museum w Oksfordzie oraz Muzeum Narodowego w Krakowie oglądać będzie można od 9 stycznia. Wystawa w Zamku czynna będzie do końca marca.
"Pokażemy artystów, których znamy z kanonu historii sztuki w pracach graficznych, z którymi nie są kojarzeni. Te prace są bardzo ciekawe, różnorodne, ukazują wielką wrażliwość artystyczną, znakomity kunszt warsztatowy, umiejętne obserwowanie rzeczywistości. Prezentujemy dzieła tych największych nazwisk, ale też artystów kojarzonych z ruchem impresjonistycznym, którzy są nieco mniej znani, a równie znakomici" – powiedziała dyrektor CK Zamek Anna Hryniewiecka.
Jak dodała to pierwszy poza Wyspami Brytyjskimi pokaz kolekcji, która jest jednym z największych zbiorów w Europie.
"Udało nam się namówić Ashmolean Museum w Oksfordzie do tego, żeby tę kolekcję tu w Poznaniu pokazać. Druga część wystawy pochodzi ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Często nie wiemy lub wiemy mało o tym, jakie dzieła mają u siebie polskie placówki muzealne" – powiedziała Hryniewiecka.
Organizatorzy wystawy podkreślili, że kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej, depozyt Pissarro Family Collection, z Muzeum Ashmolean należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów i postimpresjonistów poza Francją.
W Sali Wystaw CK Zamek zobaczyć będzie można 35 prac graficznych takich autorów, jak Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cezanne, Auguste Renoir, Henri de Toulouse-Lautrec i Edouard Manet. Ekspozycja zostanie wzbogacona o 10 prac artystów francuskich XIX i XX wieku pochodzących ze znakomitej kolekcji Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego z Muzeum Narodowego w Krakowie, jak również o XIX-wieczny warsztat graficzny.
Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program edukacyjny – zwiedzania z przewodnikiem, wykłady, warsztaty i spotkania.
"Omówimy rozwój technik druku, tj.: akwaforta, akwatinta czy sucha igła oraz znaczenie grafiki warsztatowej dla rozwoju impresjonizmu i europejskiej sztuki nowoczesnej. Odpowiemy również na pytanie o cel tworzenia druków w jednym z najbardziej charakterystycznych okresów rozwoju malarstwa europejskiego, które były efektem rodzącego się właśnie szerokiego rynku sztuki oraz druku artystycznego jako formy użytkowej" – podało biuro prasowe CK Zamek.
Część wydarzeń będzie tłumaczona na polski język migowy lub język angielski, na wystawie znajdą się audiodeskrypcje wybranych prac, odbędą się też zwiedzania dla osób niewidomych i słabowidzących. (PAP)
autor: Rafał Pogrzebny
rpo/ wj/