Ekspozycję najnowszych prac malarskich, obiektów, wideo i fotografii Adama Rzepeckiego, członka i założyciela awangardowej grupy artystycznej Łódź Kaliska, zaprezentuje Galerii Bielskiej BWA – podała we wtorek galeria. Zwiedzać ją będzie można od czwartku.
„W Bielsku-Białej zaprezentowane zostaną dzieła powstałe w ostatnich trzech latach. Są to m.in. prace wideo i fotografie zrealizowane na wybrzeżu Pacyfiku, po obu stronach granicy między Meksykiem i Stanami Zjednoczonymi, obrazy w wytłaczanym na mokro papierze z cyklu +Czerwie. Tragedia antyczna o życiu, miłości, zdradzie i śmierci+ oraz instalacja–rzeźba +Dziękujesz unicestwieniu+, która została przygotowana specjalnie dla naszej galerii” – poinformowała Beata Zamlewska-Pałyga z bielskiej instytucji.
Jak podkreśliła Agata Smalcerz, szefowa placówki i kurator wystawy, Rzepecki „zawsze przekraczał pewne tabu: czy wtedy, kiedy próbował nakarmić piersią swoje dziecko, czy kiedy domalowywał wąsy reprodukcji Matki Boskiej Częstochowskiej”. „Te prace były dowcipne, ironiczne, ale też wnikające głęboko w pewne mechanizmy czy stereotypy kulturowe. Obecny okres w twórczości artysty jest jak wyjście z afazji, uczenie się na nowo języka sztuki. Cienie i światło, zasłanianie, utrwalanie, ulotność, dźwięk. To, co nieokreślone przybiera materię rysunku na papierze z makulatury, kolażu z opakowań po lekach” – powiedziała Smalcerz.
Ekspozycję XOTED/KYWDO Adama Rzepeckiego będzie można oglądać do 28 stycznia.
Adam Rzepecki urodził się w 1950 r. w Krakowie. Jest fotografem, performerem, twórcą rzeźb i instalacji, autorem filmów. Studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 1979 r. był współzałożycielem grupy Łódź Kaliska. W pierwszej połowie lat 80. współtworzył Kulturę Zrzuty. Był to ogólnopolski alternatywny ruch młodej sztuki wyznaczający „trzecią drogę" w ówczesnej dwubiegunowej sytuacji społeczno-politycznej. W latach 1978-1981 prowadził Jaszczurową Galerię Fotografii w Krakowie. W latach 90. współtworzył Grupę Stacja Pi. Stacja.
Galeria Bielska BWA mieści się w budynku wzniesionym jako pawilon wystawowy w 1960 r. z inicjatywy lokalnego środowiska artystycznego. Stoi on w miejscu zburzonej przez Niemców w 1939 r. synagogi. Od 1994 r. galeria należy do samorządu Bielska-Białej. (PAP)
autor: Marek Szafrański
szf/ itm/