Obrazy XIX-wiecznej Warszawy: m.in. Trakt Królewski, powstający Most Kierbedzia, kościół Wszystkich Świętych czy dworzec kolei warszawsko-terespolskiej można zobaczyć na fotografiach prezentowanych od czwartku na plenerowej wystawie w stolicy.
Ekspozycję "Pierwsi fotografowie Warszawy. Beyer, Brandel, Fajans" można oglądać na skwerze u zbiegu ulic Karowej i Krakowskiego Przedmieścia. "Chcemy poprzez zdjęcia tych trzech wybitnych warszawskich fotografów pokazać, jak zmieniała się technika fotograficzna, jak fotografia wkraczała do życia kulturalnego i społecznego naszego miasta oraz jak dokumentowała jego wygląd" - powiedziała podczas wernisażu wystawy jej kuratorka Danuta Jackiewicz z Muzeum Narodowego w Warszawie, które wspólnie z Domem Spotkań z Historią zorganizowało ekspozycję.
Na wystawie znalazły się portrety wszystkich autorów prezentowanych zdjęć. Pierwszym z nich jest Karol Beyer. "To pierwszy warszawiak, który poświęcił się fotografii i uczynił z niej swój zawód. Był człowiekiem niezwykłym, kolekcjonerem, numizmatykiem i fascynatem nauki. Angażował się czynnie w życie XIX-wiecznej Warszawy. Ukazywał je na zdjęciach, na których możemy zobaczyć m.in. wystąpienia patriotyczne z okresu poprzedzającego powstanie styczniowe. Dokumentował również ówcześnie powstające budowle, np. siedzibę Wodociągów Marconiego czy obraz życia codziennego miasta, m.in. Krakowskiego Przedmieścia czy pl. Zamkowego. Wydawał też albumy ilustrowane fotografiami zabytków" - opowiadała Jackiewicz. Fotograf za działalność społeczną był też więziony i skazany na zesłanie, z którego wrócił dopiero na mocy amnestii.
"Chcemy poprzez zdjęcia tych trzech wybitnych warszawskich fotografów pokazać, jak zmieniała się technika fotograficzna, jak fotografia wkraczała do życia kulturalnego i społecznego naszego miasta oraz jak dokumentowała jego wygląd" - powiedziała podczas wernisażu wystawy jej kuratorka Danuta Jackiewicz z Muzeum Narodowego w Warszawie, które wspólnie z Domem Spotkań z Historią zorganizowało ekspozycję.
Drugim bohaterem wystawy jest Maksymilian Fajans. "To również niezwykle ciekawa i ważna postać, ponieważ to artysta, który do swojej pracowni wprowadził fotografię. W swoim dorobku pozostawił ciekawe widoki, np. jedne z wcześniejszych zdjęć Zamku Królewskiego, gdzie w tle widać budujący się Most Kierbedzia - pierwszą stałą przeprawą przez Wisłę, wielkoformatowe fotografie wnętrz stołecznego ratusza po przebudowie czy zdjęcia Pragi m.in. z mostem kolei żelaznej. Zapisał się też jako utalentowany portrecista i dokumentalista. Dzięki zainteresowaniu tematami industrialnymi stał się ważnym fotografem prawobrzeżnej części miasta" - mówiła kuratorka. Fajans wypracował też własną technologię wykonywania odbitek fotograficznych uzyskując czekoladowy koloryt odmienny od typowej sepii.
Ostatni z fotografów to Konrad Brandel. "Był on postacią szczególną dla warszawskiej fotografii, ponieważ łączył dwie epoki - tę pierwszą, tworzącą się, z tą już nowocześniejszą z aparatami umożliwiającymi robienie tzw. zdjęć z ręki, z migawką. Jest on też autorem pierwszych fotografii Warszawy wykonanych podczas lotu balonem, na których można zobaczyć np. Ogród Saski i pl. Teatralny. To także autor jednej z najbardziej znanych panoram miasta oraz licznych fotografii ulicznych wykonywanych w różnych rejonach Warszawy - na Woli, Polu Mokotowskim, Pradze czy Bielanach" - dodała Jackiewicz.
Prezentowane na wystawie najstarsze fotografie miasta przedstawiają przede wszystkim Trakt Królewski od pl. Trzech Krzyży do Pl. Zamkowego oraz okolice dzisiejszego pl. Piłsudskiego z ówczesną zabudową. Na zdjęciach uwieczniono też nowe warszawskie inwestycje, m.in. powstający na pl. Grzybowskim kościół Wszystkich Świętych czy niezbyt lubiany przez mieszkańców sobór im. Aleksandra Newskiego na pl. Saskim. Obrazu XIX-wiecznej Warszawy dopełniają fotografie życia codziennego miasta, na których widzimy mieszkańców w drodze do pracy, zatłoczone targowiska czy dzieci bawiące się w Parku Saskim.
Patronem medialnym wystawy "Pierwsi fotografowie Warszawy. Beyer, Brandel, Fajans" jest Polska Agencja Prasowa. Ekspozycja będzie dostępna dla zwiedzających do 18 października. (PAP)
akn/ gma/