Wystawa „Życie wśród piękna. Świat chińskiego uczonego. Sztuka z Chińskiego Muzeum Narodowego”, poświęcona życiu i twórczości chińskich urzędników - literati, będzie czynna w Muzeum Narodowym w Warszawie od 1 października.
"Piękno, mistrzostwo, egzotykę sztuki chińskiej możemy podziwiać na nowej wystawie w Muzeum Narodowym w Warszawie" - powiedziała PAP Agnieszka Morawińska, dyrektor placówki. "Jest to do pewnego stopnia chiński rewanż za naszą ubiegłoroczna wystawę w Pekinie +Skarby z kraju Chopina. Sztuka polska XV-XX wieku+" - dodała.
Obecna chińska ekspozycja w Warszawie przedstawia uczonych urzędników - literati. Oświecony urzędnik był ważną postacią w historii i kulturze Chin. Tak, jak częścią europejskiego dziedzictwa kulturowego jest etos rycerski, tak w Chinach taką rolę pełni etos uczonego. Literati tworzyli niespotykaną w innych kręgach cywilizacyjnych warstwę społeczną, swoistą elitę, która wpływała na kształt życia społecznego, politycznego i kulturalnego.
Zdobywali oni pozycję dzięki studiowaniu klasycznych ksiąg konfucjańskich, historii, kultywowaniu poezji muzyki i kaligrafii. "Urzędników przygotowywano od wczesnego dzieciństwa przez skomplikowany system egzaminów, w teorii system był egalitarny, ale w praktyce pozycje uczonych tradycyjnie należały do rodów " - zaznaczyła Morawińska.
Literati dążyli do doskonałości w życiu, które wypełniła nauka i sztuka, oraz w codziennej egzystencji w otoczeniu pięknych przedmiotów, eleganckich rezydencji i wspaniałych ogrodów. Zajmowali się muzyką, np. grą na cytrze, komponowaniem utworów, kaligrafią, malowaniem ptaków, kwiatów, ryb, i owadów, które są symbolami cnót, do których powinien dążyć człowiek, a zarazem były wyrazem wrażliwości i stylu. Napojami tych erudytów były herbata i wino. Kultura picia herbaty była jednym z przejawów wyrafinowanego stylu, podobnie jak picie wina i biesiadowanie w pięknym ogrodzie.
Wystawiono 165 eksponatów: malowideł na jedwabiu i na papierze, ceramikę, rzeźby, zwoje, meble, przybory do pisania, wśród których jest np. nefrytowa podkładka pod nadgarstek z XVII wieku, przybory do malowania, naczynia do herbaty, naczynia na wodę, misy, czarki i czajniczki, szaty, spinki i wachlarze. Wszystko to układa się w opowieść o tych ludziach i ich kulturze.
"Jest to wystawa-esej, na której zobaczymy sztukę chińską od XIII do XIX wieku, która stale fascynuje europejską publiczność mistrzostwem warsztatu, egzotyką ornamentów i tajemnicą symbol" - powiedziała PAP dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie Agnieszka Morawińska.
"Jest to wystawa-esej, na której zobaczymy sztukę chińską od XIII do XIX wieku, która stale fascynuje europejską publiczność mistrzostwem warsztatu, egzotyką ornamentów i tajemnicą symbol" - powiedziała PAP Morawińska.
"Naszą intencją było takie skomponowanie wystawy - powiedział podczas czwartkowej konferencji Zhao Yong, chiński kurator - aby pokazać trzy obszary życia literati: proces tworzenia się tej grupy społecznej, jej rozwój i życie codzienne, po drugie sztukę przez nich tworzoną i wskazanie jej odrębności od innych grup artystycznych i po trzecie chodziło nam o zaprezentowanie malarstwa literati i wskazania jego odmienności od sztuki europejskiej".
"Wystawie poświęciliśmy sześć sal i korzystając z chińskiego scenariusza owe trzy części podzieliliśmy na 12 wątków tematycznych, aby przybliżyć pewne kategorie z życia literati, takie jak np. odosobnienie - urzędnicy musieli wybierać między społeczną aktywnością, życiem rodzinnym a pustelnią i samotnością w pięknym ogrodzie; aby przedstawić dzieła literati, będące - jak to ujął mój kolega kurator Zhao Young - syntezą świata poezji, kaligrafii, sztuki pieczęci, tworząca nowy styl, czyli malarstwo erudytów" - powiedziała Joanna Popkowska, kuratorka z MNW.
Wystawę otwiera i jej niejako patronuje obraz Wang Qionga z dynastii Ming - przedstawiający postać urzędnika doskonałego. Obraz, jak też wszystkie eksponaty pochodzą z największego w Chinach i na świecie muzeum - Chińskiego Muzeum Narodowego położonego przy Placu Niebiańskiego Spokoju w Pekinie (plac Tiananmen).
"Jest to największa wystawa zagraniczna naszego muzeum w tym roku - powiedział uczestniczący w konferencji z-ca dyrektora Muzeum w Pekinie Huang Zhenchun. - Nasze muzeum, które powstało w 1912 roku, liczy osiem tysięcy metrów kwadratowych, mamy 48 sal wystawowych, stałe ekspozycje zajmują trzy czwarte powierzchni, a 10 sal przeznaczamy na wystawy czasowe, których organizujemy 50 każdego roku" - charakteryzował placówkę Huang Zhenchun. - Muzeum specjalizuje się w sztuce dawnej, ale dobudowano doń nowy pawilon, poświęcony sztuce współczesnej" - dodał.
Wystawa czynna będzie do 8 stycznia 2017.
abe/ agz/