Najbogatsza i najbardziej różnorodna kolekcja sztuki średniowiecznej w Polsce, należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, obchodzi w tym roku 10-lecie swego istnienia.
Zgodnie z mottem „Średniowiecze przez cały rok” muzealnicy zapraszają publiczność do świątecznego zwiedzania Galerii Sztuki Średniowiecznej w Poniedziałek Wielkanocny.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej można dowiedzieć się o pełnej znaczeń wielkanocnej symbolice; o Zmartwychwstaniu Chrystusa opowiadają liczne symbole, których używali artyści w tej epoce. To m.in. kogut, feniks, orzeł, liczba osiem i muszla ślimaka.
Najbogatszą i najbardziej różnorodna kolekcja sztuki średniowiecznej w Polsce, należąca do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie zyskała nową, wyjątkową oprawę po długo trwającej rearanżacji. Galerię w nowej odsłonie zaprezentowano publiczności w grudniu 2013 r., a zatem – jak podkreślają muzealnicy – galeria rozpoczyna obchody swego 10-lecia.
Słynne dzieła – takie jak: Piękna Madonna z Wrocławia, Poliptyk Grudziądzki, Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem, Tryptyk z legendą świętego Stanisława Biskupa z Pławna czy monumentalny ołtarz z Pruszcza Gdańskiego – prezentowane są w nowoczesnej i atrakcyjnej dla współczesnego odbiorcy aranżacji. Za projekt, który pozwala na nowo odkryć świat wyobrażeń sztuki średniowiecznej i wielość jej funkcji, odpowiadał młody, utytułowany zespół warszawskiej pracowni architektonicznej WWAA.
W Galerii Sztuki Średniowiecznej MNW znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.), pochodzące z różnych regionów dzisiejszej Polski, a także kilka eksponatów z zachodu Europy. Są to dzieła, które pierwotnie przeznaczone były niemal wyłącznie do kościołów.
Ekspozycja jest tak zaprojektowana, aby widzowie mogli jak najlepiej zrozumieć rolę sztuki w życiu religijnym czasów średniowiecza – w epoce, w której nie istniało pojęcie sztuki we współczesnym znaczeniu.
W galerii eksponowane są imponujące ołtarze skrzydłowe, rzeźby zdobiące tzw. belki tęczowe, filary, jak też liczne obiekty mniejszych rozmiarów: sprzęty liturgiczne, ołtarzyki, obrazy i rzeźby przeznaczone do prywatnej modlitwy.
Prezentacja tak różnorodnych dzieł pozwala – zdaniem Joanny Kilian–Micheletti, kuratorki Zbiorów Dawnej Sztuki Europejskiej MNW - poznać niemal pełen obraz wielu dziedzin sztuki: malarstwa, rzeźby drewnianej, kamiennej i alabastrowej oraz rzemiosła artystycznego. (…) Celem ekspozycji jest też ukazanie zarówno zjawisk uniwersalnych, jak i typowych tylko dla niektórych regionów średniowiecznej Europy”.
W galerii prezentowane są ponadlokalne zjawiska sztuki XII–XV wieku, np. rzeźbę figuralną od architektury w epoce romańskiej, środkowoeuropejską rzeźbę z kręgu Madonn na Lwie, oraz tzw. międzynarodowy styl dworski, określany również jako piękny ok. 1400.
Wiele włączonych do wystawy dzieł świadczy także o odrębnym charakterze ważnych dla Europy Środkowej regionów: Śląska 1440–1520 (wielkie, wieloskrzydłowe ołtarze, epitafia, tablice wotywne i dydaktyczne, droga krzyżowa), Małopolski, Wielkopolski i Kujaw 1440–1520 (ołtarze, obrazy dewocyjne) oraz Gdańska i regionu północnohanzeatyckiego 1420–1520 z okazałymi ołtarzami z Hamburga i Pomorza.
Dzięki nowym rozwiązaniom konstrukcyjnym poliptyki skrzydłowe, takie jak słynny Poliptyk Grudziądzki są dostępne ze wszystkich stron, łącznie z rewersami skrzydeł, które do tej pory nie były widoczne dla widzów.
W Poniedziałek Wielkanocny Galeria Sztuki Średniowiecznej będzie otwarta, tak jak i całe Muzeum Narodowe w Warszawie, od godz. 10-tejdo 18-tej. (PAP)
Autorka: Anna Bernat
abe/ dki/