Ponad 1,72 mln osób zwiedziło w minionym roku tereny byłego niemieckiego obozu Auschwitz – poinformował w poniedziałek Paweł Sawicki z biura prasowego placówki. To absolutny rekord w historii założonego w 1947 r. Muzeum.
Dotychczas rekordowym rokiem pod względem frekwencji był 2014. Tereny poobozowe poznało wówczas osobiście ponad 1,53 mln osób. Od blisko 10 lat Muzeum odwiedza ponad milion osób rocznie.
„Przejście przez pozostałości obozowe to nie tylko lekcja historii. To także moment unikatowej refleksji nad dzisiejszą własną odpowiedzialnością za kształt naszego świata” – podkreślił dyrektor Muzeum Piotr M.A. Cywiński. Jak dodał wiele państw dostrzega ten aspekt i dlatego stworzyło u siebie narzędzia wspierania edukacyjnych wizyt młodych ludzi w Miejscu Pamięci, jak choćby Wielka Brytania.
W minionym roku najliczniejszą grupą zwiedzających byli Polacy – 425 tys. Liczba ta wskazuje na wyhamowanie trendu spadkowego. W ostatnich coraz mniej Polaków zwiedzało Muzeum Auschwitz. Jeszcze pięć lat temu było to ponad 600 tys. W 2014 r. liczba ta osiągnęła najniższy poziom - 398 tys.
Drugą grupą pod względem liczebności byli w 2015 r. Brytyjczycy – ok. 220 tys. Rok wcześniej przyjechało ich 199 tys. Trzecią grupę stanowili Amerykanie - 141 tys. (92 tys. w 2014 r.). Muzeum zobaczyło także 93 tys. Niemców, 76 tys. Włochów, 68 tys. Hiszpanów, 61 tys. Izraelczyków, 57 tys. Francuzów, 47 tys., Czechów i 43 tys. Holendrów.
Paweł Sawicki poinformował, że znacznie wzrosła liczba odwiedzających z Ameryki Południowej – aż o 51 proc., a także z Ameryki Północnej – o 39 proc. W porównaniu z ubiegłymi latami więcej przyjeżdża Irlandczyków – o 57 proc., Węgrów – o 56 proc., Chińczyków o 36 proc. i Niemców o 24 proc.
Najwięcej osób zobaczyło były niemiecki obóz w sierpniu – ponad 210 tys. Najmniej przyjechało w styczniu - nieco ponad 57 tys. osób.
Blisko 80 proc. odwiedzających korzysta z opieki edukatorów. „Dużym wyzwaniem jest odpowiednie przygotowanie i szkolenie blisko 300 przewodników przy dynamicznie zmieniającej się frekwencji przyjazdów z różnych obszarów językowych. W ub.r. wprowadziliśmy m.in. możliwość pogłębionego zwiedzania dla osób przyjeżdżających indywidualnie. Obejmuje ono m.in. wizytę w blokach rezerwatowych 2 i 3, których wnętrze zostało zachowane niemal w stanie nienaruszonym od czasów wyzwolenia obozu” – powiedział wicedyrektor Muzeum Andrzej Kacorzyk.
Rosnące zainteresowanie wizytą w byłym niemieckim obozie sprawiło, że Muzeum korzysta z serwisu internetowego (visit.auschwitz.org), który umożliwia zarezerwowanie terminu zwiedzania. Ze względów bezpieczeństwa wprowadzono też limity dotyczące maksymalnej liczby osób rozpoczynających wizytę w ciągu jednej godziny. Dzięki temu tak ogromna frekwencja nie powoduje tłoku.
Ważną częścią działań Muzeum są specjalistyczne projekty edukacyjne. W 2015 r. w seminariach, konferencjach, czy wizytach studyjnych Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście uczestniczyło ponad 11 tys. osób z całego świata.
Muzeum poinformowało, że rośnie siła przekazu poprzez internet i media społecznościowe. Już ponad 200 tys. osób korzysta z regularnych informacji publikowanych na profilu na Facebooku, ponad 15 tys. obserwuje konto Muzeum na Twitterze, a niemal 12 tys. na Instagramie. W ub.r. strona www.auschwitz.org miała ponad 25 mln odsłon.
Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości.
W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum. Były obóz w 1979 r. został wpisany, jako jedyny tego typu obiekt, na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. (PAP)
szf/ pz/