Rozbiory, powstanie listopadowe, Konstytucja Nihili novi, zakładanie miast na prawie niemieckim, przynależność Polski do NATO - takich m.in. tematów dotyczyły zadania w teście z historii i wiedzy o społeczeństwie podczas wtorkowego egzaminu gimnazjalnego. Test z historii i WOS zawierał 24 zadania. Wszystkie były zamknięte - uczeń sam musiał wybrać prawidłową odpowiedź z zaproponowanych w arkuszu. Odnosiły się do zamieszczonych w teście tekstów, ilustracji, map i schematów.
Jedno z zadań zilustrowane zostało drzewem genealogicznym Piastów (od Mieszka I do Bolesława Krzywoustego; przy imionach królów umieszczono daty ich panowania). Gimnazjaliści posługując się nim mieli dokończyć zdanie: "W pierwszym roku XII wieku panował ojciec: A. Mieszka II, B. Kazimierza Odnowiciela, C. Bolesława Śmiałego, D. Bolesława Krzywoustego".
W innym zadaniu znalazł się fragment tekstu na temat kolonizacji na prawie niemieckim w XIII-XIV wieku oraz cztery schematy miast. Gimnazjaliści mieli wskazać, które z nich zostały zawarte właśnie na prawie niemieckim.
Inne zadanie z historii odnosiło się do fragmentu "Śpiewów historycznych" Juliana Ursyna Niemcewicza brzmiącego: "Tu mnóstwo głosem ogromnym wykrzyka, Echo te śluby roznosi: +Życzymy wszyscy mieć królem Henryka+. Prymas w niebo ręce wznosi (...) Piękny to widok, prawo nader chlubne, Gdy naród króla wybiera". Uczniowie mieli odpowiedzieć czy odnosi się on do: A. rokoszu, B. wolnej elekcji, C. sejmiku ziemskiego, D. pospolitego ruszenia.
Zdaniem Marcina z Gimnazjum nr 5 w Katowicach, test z historii i WOS wymagał konkretnej wiedzy. "Trzeba było wiedzieć, kim był Kościuszko, Czartoryski. Trzeba było uważać na lekcjach w trzeciej klasie, żeby go dobrze napisać" - powiedział. "Dużo problemu sprawiło mi zadanie, w którym trzeba było podać w jakim okresie Krzyżacy zajmowali konkretne terytorium” - powiedział Damian z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu.
Jeszcze inne z zadań było zilustrowane obrazem Wojciecha Kossaka "Olszynka Grochowska" (w teście nie umieszczono jednak ani autora, ani tytułu dzieła). Uczniowie mieli odpowiedzieć czy na płótnie przedstawiono powstanie listopadowe, czy styczniowe oraz uzasadnić to wybierając jedną z trzech odpowiedzi: A. ukazano atak kosynierów na pozycje wroga, B. ukazano broniący się oddział partyzantów, C. ukazano walczący oddział regularnej armii polskiej.
W grupie zadań z wiedzy o społeczeństwie znalazło się m.in. takie, w którym uczniowie mieli przypisać określonym ministerstwom zadania takie jak: organizowanie pomocy w zakresie przeciwdziałania bezrobociu, realizację polityki w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego, wspieranie obywateli polskich przebywających za granicą.
W innym zadaniu z tej grupy mieli wyciągnąć wnioski z wykresów przedstawiających poparcie dla przynależności Polski do NATO. W innym z kolei mieli uzupełnić schemat opisujący strukturę administracji w powiecie.
Gimnazjaliści, z którymi rozmawiali dziennikarze PAP po wtorkowym egzaminie często oceniali test z historii i wiedzy o społeczeństwie, jako łatwiejszy niż ten, który rozwiązywali na egzaminie próbnym. Jednocześnie zwracali uwagę na konkretne zadania, które uznali za trudne.
W ocenie uczniów Gimnazjum nr 4 im. ks. Jana Twardowskiego w Krakowie egzamin z historii i wiedzy o społeczeństwie był łatwy. „Test można było zdać bez specjalnych przygotowań. Było wiele tekstów źródłowych i na ich podstawie można było poprawnie rozwiązać zadania. Wystarczyło po prostu logicznie myśleć, aby dobrze odpowiedzieć” – powiedział Mikołaj.
Z kolei zdaniem Damiana zadania z historii były nieco łatwiejsze niż te z wiedzy o społeczeństwie: „Najwięcej trudności moim kolegom i mi sprawiło uzupełnienie schematu współczesnej władzy w powiecie. To zadanie chyba źle rozwiązaliśmy”.
Uczniowie z Gimnazjum nr 1 w Łodzi ocenili egzamin z historii, jako "nietrudny". "Wydaje mi się, że poszło dobrze, choć mogło być lepiej. Historia w naszej szkole była na dobrym poziomie, więc powinno być ok" - powiedziała jedna z gimnazjalistek. Inna przyznała, że kłopot sprawiło jej pytanie odnoszące się do powstań narodowych: "Był obraz i trzeba było dopasować, czy było to powstanie styczniowe czy listopadowe. Dużo osób miało wątpliwości".
Zdaniem Marcina z Gimnazjum nr 5 w Katowicach, test z historii i WOS wymagał konkretnej wiedzy. "Trzeba było wiedzieć, kim był Kościuszko, Czartoryski. Trzeba było uważać na lekcjach w trzeciej klasie, żeby go dobrze napisać" - powiedział. "Dużo problemu sprawiło mi zadanie, w którym trzeba było podać w jakim okresie Krzyżacy zajmowali konkretne terytorium” - powiedział Damian z Gimnazjum nr 14 we Wrocławiu.
Arkusz testu z historii i wiedzy o społeczeństwie Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała już na swojej stronie internetowej. Test w języka polskiego ma opublikować jeszcze we wtorek. (PAP)
dsr/ rop/ pdo/ szu/ bko/ ktp/ mlu/ jbr/