Monitoring sieci i wychwytywanie błędnego sformułowania "polskie obozy śmierci" z kilkunastu języków - to cel działania platformy pomozpamietac.pl, kolejnego narzędzia polskich internautów do walki z fałszującym historyczną prawdę określeniem.
Na stronie pomozpamietac.pl w czasie rzeczywistym prowadzony jest monitoring całego internetu - w tym także największych serwisów społecznościowych, jak np. Facebook i Twitter. Użytkownicy widzą aktualny stream (wykaz) z sieci, wskazujący w który miejscu - także w komentarzach pod postami - właśnie użyto błędnego sformułowania.
"Dzięki temu każdy internauta może wejść na stronę, zobaczyć wpis, sprawdzić kontekst użycia słowa i miejsce skąd pochodzi – a co najważniejsze – natychmiastowo zareagować, zgłaszając sprawę autorowi czy wydawcy" - tłumaczą inicjatorzy akcji: agencja interaktywna Mint Media i Brand24, którzy zachęcają także do wyrażenia sprzeciwu np. przez dodanie komentarza.
Marcin Żukowski z Mint Media wyjaśnił, że kolejna okazja do edukowania i zmieniania postaw w tej kwestii nadarzyła się - niestety - przy okazji rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau, gdy po raz kolejny głośna zrobiła się sprawa błędnego użycia sformułowania "polskie obozy śmierci".
"W zeszłym roku (...) przygotowaliśmy aplikację edukującą dziennikarzy światowych mediów. Teraz, reagując na zgłoszenia internautów, postanowiliśmy dać im narzędzie do zaangażowania się w tę sprawę" - dodał.
"Polscy internauci są znani z umiejętności reagowania na to, co dzieje się w sieci i dbania o dobre imię Polski. Teraz otrzymują narzędzie, które ułatwi im to działanie" - podkreślił Żukowski.
Jak przypominają operatorzy platformy, określenie "polskie obozy śmierci" pojawia się w internecie w 16 językach. "W ostatnim miesiącu pojawiło się takich wpisów (tylko w anglojęzycznym internecie) ponad 5 tysięcy – to ogromna liczba, zwłaszcza biorąc pod uwagę, że zasięg w mediach społecznościowych stale rośnie i te 5 tys. wpisów wygenerowało prawie 800 tys. zasięgu – czyli potencjalnie do prawie 800 tys. ludzi mógł dotrzeć kłamliwy komunikat" - powiedział Mikołaj Winkiel z Brand24.pl.
Akcja pomozpamietac.pl, która ma pozwolić każdemu na reakcję, ma charakter non profit. Jej inicjatorzy zachęcają do zaangażowania "wszystkich, którym zależy na dobrym wizerunku Polski". "Wiele razy udowadnialiśmy, że polscy internauci mają siłę. Znów to zróbmy. Razem budujmy dobry wizerunek Polski na świecie" - apelują.
"Bez naszych działań nigdy nie dokona się zmiana w tej kwestii. Zaangażuj się!" - dodają.(PAP)
oma/ pat/