01.06.2009 Warszawa (PAP) - 44 projekty - w tym "Od AK do Solidarności w walce o wolną Polskę", "Wspomnienia z PRL-u", "Strajk w Zakładach Azotowych +Puławy+" - można było obejrzeć w poniedziałek podczas ogólnopolskiej prezentacji projektów programu "Opowiem ci o wolnej Polsce - spotkania młodzieży ze świadkami historii". "W programie +Opowiem ci o wolnej Polsce+ kluczem do poznania historii przez młodzież były losy bohaterów wydarzeń, które rozegrały się w
Młodzież miała za zadanie odkryć je i utrwalić w formie prezentacji" -
powiedziała Katarzyna Znaniecka z Centrum Edukacji Obywatelskiej, które
wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej i Muzeum Powstania Warszawskiego
zorganizowało program.
W tegorocznej, drugiej edycji programu uczniowie szkół podstawowych,
gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przygotowali ok. 150 projektów
poświęconych najnowszym dziejom Polski. Ich zadaniem było m.in.
przeprowadzenie wywiadów z osobami, które biorąc aktywny udział w życiu
politycznym i społecznym Polski w latach 1939-1989 walczyły z okupantem
- niemieckim lub sowieckim.
Uczniowie mieli także za zadanie upowszechnić wiedzę o tych
wydarzeniach w swoim miejscu zamieszkania, np. zorganizować wystawę,
przygotować spektakl, film lub audycję radiową, opracować artykuł
prasowy lub stworzyć stronę internetową.
Wśród projektów w postaci nagrań filmowych, prezentacji archiwalnych
zdjęć i dokumentów, młodzież przedstawiła m.in. rozmowy ze świadkami
ludobójstwa na Wołyniu w 1943 r., więźniami niemieckiego obozu KL
Auschwitz-Birkenau, powstańcami warszawskimi, żołnierzami Armii Krajowej
represjonowanymi przez stalinowską bezpiekę po 1945 r., a także
działaczami Solidarności i założycielami komitetów strajkowych np. w
Zakładach Azotowych "Puławy".
W rozmowie z PAP uczniowie Publicznego Gimnazjum nr 2 w Puławach
powiedzieli, że najciekawszym dla nich faktem było odkrycie, iż strajk w
Zakładach Azotowych "Puławy", który trwał od 13 do 19 grudnia 1981 r.,
był najdłuższym strajkiem - nie licząc protestów w kopalniach - po
wprowadzeniu stanu wojennego. "Udało nam się dowiedzieć, że +zomowcy+ po
prostu bali się, że gdy wtargną na teren zakładu, to strajkujący obleją
ich ciekłym amoniakiem" - powiedział PAP jeden z uczniów, Aleksander
Czaplicki.
"Ten program udowadnia, że historia nie jest nudna, że jest żywa, że
wiąże się nie tylko z faktami i datami, ale przede wszystkim z emocjami.
Historii bez tych emocji, które towarzyszą wydarzeniom historycznym, nie
da się zrozumieć" - powiedział wicedyrektor Muzeum Powstania
Warszawskiego dr Paweł Ukielski.
Według niego, młodzieżowe projekty mają wartość nie tylko edukacyjną,
ale mogą także inicjować badania historyków. "W Polsce świadków historii
i jej bohaterów jest wielu, a zawodowi historycy nie są w stanie z
wszystkimi porozmawiać, dlatego tak cenne są te opowieści, które często
nie wyszłyby na jaw. One już na zawsze pozostaną w archiwach tego
programu" - mówił Ukielski. (PAP)
nno/ hes/ mow/