13.12.2010. Warszawa (PAP) - 35 dzieł włoskiego artysty Fortunato Depero, nazywanego geniuszem futuryzmu, można obejrzeć na wystawie "Depero Futurysta" w Piwnicy Renesansowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Ekspozycja, którą zorganizował Włoski Instytut Kultury, będzie otwarta do 13 lutego 2011 r.
W jej ocenie, ekspozycja "Depero Futurysta" jest jeszcze "jedną okazją do refleksji nad złożonością artystyczno-literackiego ruchu, który na początku XIX w. objął - poza Włochami - większą część krajów Europy".
Kurator wystawy Davide Sandrini podkreślił, że ekspozycja przedstawia niejednorodny dorobek artystyczny Depero, od jego wczesnych prac z lat 20. i 30. do lat 50. "Wystawa poprzez prace Depero pokazuje nam dzieje futuryzmu, gdyż w pracach tego artysty zawarte są wszystkie awangardowe pomysły jego czasów" - mówił, podkreślając, że w obrazach włoskiego artysty można odnaleźć ślady wielu artystycznych eksperymentów. Zwrócił też uwagę, że Depero miał rewolucyjne podejście do technik artystycznych. "Różnorodność ekspresji artystycznej, poczynając od mozaik na materiale po wielobarwne reklamy, czynią z niego prekursora współczesnego designu" - zaznaczył Sandrini.
Większość prezentowanych prac pochodzi z kolekcji prywatnych.
Wystawie w styczniu i lutym towarzyszyć będą konferencje "Fortunato Depero. Od Futurystycznej rekonstrukcji wszechświata do sztuki reklamy (1915-1927)" i "Fortunato Depero: Między Nowym Yorkiem a Rovereto (1928-1960)", prezentacja publikacji "Inni Futuryści", a także spektakl literacko-muzyczny "Tatatrrrraaaaak". Wydarzenia te odbędą się siedzibie Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie.
Fortunato Depero (1892-1960) był jednym z najwybitniejszych przedstawicieli włoskiego ruchu futurystycznego. Futuryzm - w zamierzeniu jego twórców miał być buntem przeciwko tradycji, który przejawiał się m.in. w zwalczaniu bezkrytycznego zachwytu nad arcydziełami włoskiej kultury. Tradycyjnej literaturze i sztuce przeciwstawiał szeroko rozumiane działanie artystyczne; futuryści propagowali ideę zrównania sztuki z życiem. Interesowali się "podrzędnymi" formami artystycznymi takimi jak sztuka mody czy reklamy. Ich zdaniem, były one bliskie potrzebom nowoczesnego człowieka, dla którego sztuka miała być ogólnodostępna w obszarze codziennego życia.(PAP)
nno/ ls/