Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Filharmonia Kameralna im. Lutosławskiego w Łomży, Teatr Dzieci Zagłębia im. Dormana w Będzinie, Teatr Muzyczny w Łodzi będą nadal współprowadzone przez ministra kultury. Współprowadzenia przedłużono do 31 grudnia 2023 r.
W uroczystości podpisania aneksów do umów, która odbyła się w poniedziałek w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie, wzięli udział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński oraz dyrektorzy i organizatorzy instytucji.
"Dzisiaj podpisujemy pięć umów o współprowadzenie instytucji kultury, które to umowy są kontynuacją naszej współpracy dotychczasowej. Te umowy i współprowadzenia wpisują się w naszą politykę kulturalną, jaką w Polsce prowadzimy od wielu lat. W ciągu ostatnich lat zintensyfikowaliśmy ten kierunek, a mianowicie zwiększyliśmy znacznie liczbę instytucji współprowadzonych na terenie całej Polski przez MKiDN" - mówił wicepremier Gliński.
Przypomniał, że Ministerstwo Kultury objęło współprowadzeniem 14 nowych instytucji z dziedziny teatru, muzyki i sztuki plus 18 instytucji muzealnych; łącznie są to 32 nowe instytucje. "Czyli mniej więcej o 50 proc. w ciągu tych czterech i pół roku zwiększyliśmy liczbę instytucji, które uzyskują bezpośrednie wsparcie finansowe z budżetu centralnego, ale także wsparcie merytoryczne, możliwość łatwiejszego dostępu do dotacji celowych na premierę, wydarzenie, wyjazd zagraniczny. Można znacznie łatwiej uzyskać nasze wsparcie, a także dodatkowo łatwiejszy dostęp do środków inwestycyjnych" - wskazał Gliński.
Podkreślił, że "państwo polskie staje się w pełnym tego słowa znaczeniu odpowiedzialne za kulturę w całym kraju, realizujemy zasadę zrównoważonego rozwoju".
Umowy na współprowadzenie instytucji zostały podpisane w 2018 r. Aneksy przedłużają okres ich obowiązywania do 31 grudnia 2023 r.
Piotr Szczepanik, zastępca dyrektora AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy powiedział, że wsparcie ze strony Ministerstwa Kultury jest dla nich "wielkim zaszczytem, wielką pomocą, ale też wielką odpowiedzialnością". "Myślę, że udaje nam się i jestem nawet tego pewien, wykorzystywać te środki w sensowny sposób. Namacalnym dowodem tego jest festiwal +Auksodrone+, którego trzecia edycja odbędzie się w pierwszy weekend listopada bieżącego roku" - poinformował Szczepanik.
Dyrektor Teatru Muzycznego w Łodzi Grażyna Posmykiewicz przyznała, że pieniądze z MKiDN wzmocniły ich budżet i pomogły w rozwoju teatru. "Mogliśmy zrobić przedstawienia z większym rozmachem. Nasze przedstawienia musicalowe to są wielkie tytuły światowe, które wymagają oprawy i dzięki temu ta oprawa mogła być zrobiona. Mogliśmy zatrudnić wspaniałych artystów takich, których wyłaniamy w castingach, gwiazdy ogólnopolskie, o które biją się wszystkie teatry. Dzięki temu również z większym rozmachem robimy Festiwal +OFF-Północna+, udało nam się bardzo rozwinąć działalność edukacyjną i kulturalną" - wymieniała dyrektor teatru.
"To jest właśnie największy zysk tego, że mogliśmy to wszystko, co robiliśmy do tej pory zrobić jeszcze lepiej, z większym rozmachem" - dodała.
Dyrektor Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia AMADEUS Agnieszka Duczmal-Jaroszewska oceniła, że "każde finansowanie jest bardzo ważne dla istnienia bytu złożonego z ludzi, którzy mają coś tworzyć". "Nie ma niczego za darmo, za nuty trzeba zapłacić, za salę trzeba zapłacić, za sprzęt trzeba zapłacić, ludzie też muszą z czegoś żyć" - wymieniała Duczmal-Jaroszewska. "Kiedy otrzymujemy takie wsparcie, to mamy większy komfort naszej pracy, mamy większą możliwość organizowania jej, planowania, zapraszania solistów takich, o których marzymy a niekoniecznie byłoby nas stać, a poza tym planowania koncertów zewnętrznych i polskich i zagranicznych" - podkreśliła.
W informacji prasowej podano, że dzięki dofinansowaniu Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS "miała możliwość wykonania większej ilości koncertów (do dzisiaj było ich 59 - w dużych i małych miastach Polski) i zaproszenia liczniejszego grona solistów, co umożliwiło realizację wielu interesujących programów, jak wyjątkowo rzadki projekt - koncert na 1, 2, 3 i 4 fortepiany J. S. Bacha".
Dodano, że "na liście koncertów zagranicznych znajduje się pięć koncertów w Japonii, dwa w Meksyku, jeden w Czechach, oraz cykl koncertów w stolicach europejskich: w Paryżu, Madrycie, Brukseli, Londynie i Edynburgu". "W 2020 r. potwierdzone są jeszcze koncerty w Wilnie, w Estonii i trzy w Niemczech" - napisano.
AMADEUS w okresie współprowadzenia wydał 4 płyty CD z nagraniami Orkiestry, w tym zestaw wszystkich symfonii kameralnych Mieczysława Weinberga pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz. Dzięki ministerialnym funduszom zakupione zostały także markowe skrzypce i wiolonczela dla koncertmistrzów Orkiestry.
Wsparcie dla AUKSO Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy zaowocowało powołaniem do życia festiwalu AUKSODRONE. Jak napisano, "to nowe przedsięwzięcie na polskiej mapie festiwalowej, pierwsze o takim rozmachu w Tychach". W 2020 roku odbędzie się 3. edycja tego wydarzenia.
Dzięki współprowadzeniu przez MKiDN Filharmonia Kameralna w Łomży poszerzyła swoją działalność statutową. Wsparcie MKiDN to więcej "koncertów abonamentowych, nowe kierunki współpracy międzynarodowej (Litwa, Ukraina) oraz więcej wydarzeń edukacyjnych dla dzieci i młodzieży". W tym czasie Filharmonię odwiedziło wielu wybitnych artystów i dyrygentów z całego świata np. Manfredo Di Crescenzo, Anton Niculescu, Jon Fylling, Amaury du Closel, Juan Carlos Lomonaco, Christos Grimpas czy Andrea Vitello. Filharmonia mogła rozpocząć organizację koncertów kameralnych "Muzyczne wieczory u Lutosławskich" realizowanych przy współpracy z Muzeum Przyrody – Dworem Lutosławskich w Drozdowie. Dzięki współprowadzeniu przez MKiDN łomżyńscy filharmonicy powiększyli swój dorobek fonograficzny do czternastu płyt, z których jedna otrzymała nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego FRYDERYK 2019, pięć otrzymało nominacje do nagrody FRYDERYK oraz dwie – do International Classical Music Awards.
MKiDN wskazało, że realizowane przez Teatr Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie "premiery i spektakle, m.in. w ramach współpracy międzynarodowej, przełożyły się na poprawę wizerunku w środowisku teatralnym i podwyższenie jakości artystycznej instytucji".
Jak dodano, "Teatr jest zapraszany do grania swoich spektakli poza siedzibą, także na prestiżowych festiwalach". "Intensywna polityka warsztatowa pozwoliła na poprawę i usprawnienie relacji z widzami, także w kontekście zwiększonych wpływów z tytułu prowadzonych warsztatów. Realizacje prowadzone w ramach projektu +Niepodległa+ mają realny wpływ na wyniki Teatru i jego postrzeganie wśród lokalnej i regionalnej społeczności, a także przyczyniają się do polepszenia wizerunku" - podkreślono.
Resort kultury ocenił, że współprowadzenie było także "kluczowe dla rozwoju Teatr Muzyczny w Łodzi w latach 2018-2020".
Wskazano, że ministerialne wsparcie umożliwiło m.in: zrealizowanie dwóch spektakli musicalowych: "Madagaskar – musicalowa przygoda" (2018) oraz mega produkcji "Miss Saigon" (2019) oraz zorganizowanie dwóch edycji Festiwalu OFF-Północna (festiwalu małych form dramatyczno-muzycznych) wraz z Konkursem Piosenki Aktorskiej im. Jonasza Kofty oraz specjalną edycję Festiwalu OFF/ON w sieci (kwiecień – maj 2020).
Dzięki środkom z MKiDN Teatr Muzyczny w Łodzi rozpoczął przygotowania do kolejnej mega produkcji – musicalu "Pretty Woman" (z uwagi na sytuacje epidemiologiczną premiera została przełożona na marzec 2021), zaangażowanie znanych artystów polskich scen musicalowych, zakup stołu mikserskiego najnowszej generacji, podwyższenie wynagrodzeń pracowników etatowych oraz realizację programu edukacji teatralnej "O-Twórz Teatr" (od 2018r.).
W ramach programu edukacji teatralnej "O-Twórz Teatr" instytucja zrealizowała dwa stypendia MKDiN w dziedzinie animacja i edukacja kulturalna (jedno w trakcie realizacji). Teatr Muzyczny w Łodzi jest również partnerem programu "Teatroteka Szkolna" Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/aszw/