Plan tyflograficzny, pętle indukcyjne, pokój wyciszenia – to niektóre udogodnienia przygotowane z myślą o osobach z niepełnosprawnościami, które odwiedzają Muzeum Narodowe w Warszawie. Prace zrealizowano dzięki środkom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jak wyjaśniono w informacji prasowej przesłanej PAP, zrealizowane w 2021 r. inwestycje to "odpowiedź na potrzeby zgłaszane przez gości i pracowników Muzeum Narodowego w Warszawie, a także wnioski płynące z przeprowadzonego audytu dostępności".
W szczególności uwagę skupiono na strefie wejścia do muzeum. Poinformowano również, że na ciężkich drzwiach wejściowych zamontowano siłowniki, otwierające drzwi automatycznie. W kasach, punkcie informacji i szatniach zainstalowano także pętle indukcyjne, dzięki którym osoby słabosłyszące mogą bez przeszkód porozumieć się z pracownikami pierwszego kontaktu. Z myślą o osobach słabowidzących i niewidomych przygotowano ponadto plan tyflograficzny (dotykowy) muzeum.
Do Holu Głównego, czyli muzealnego miejsca spotkań, zamówiono zestaw wygodnych siedzisk. MNW wyszło także naprzeciw potrzebom rodziców z małymi dziećmi oraz osób w spektrum autyzmu. "W Galerii Sztuki XIX Wieku zaprojektowano pomieszczenie, które pełni dwie funkcje – pokoju rodzinnego i pokoju wyciszenia. Rodzice mogą tu przewinąć i nakarmić dziecko, a osoby w spektrum autyzmu – odpocząć i zrelaksować się, korzystając m.in. ze słuchawek wygłuszających oraz zabawek sensorycznych" - wyjaśniono.
Prace modernizacyjne przeprowadzono także w Galerii Faras. Muzeum poinformowało, że do jednego z pomieszczeń wstawiono siedziska, co znacznie zwiększy komfort zwiedzających, w tym uczestników zajęć edukacyjnych. Jak dowiadujemy się z informacji prasowej, "z myślą o uczestnikach programów edukacyjnych i towarzyszących organizowanych przez muzeum zakupiono m.in. lupy elektroniczne oraz zamontowano pętle indukcyjne w Kinie MUZ i w sali edukacyjnej.
Pętle indukcyjne zamontowano również w oddziałach Muzeum Narodowego w Warszawie – Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni, Muzeum Plakatu w Wilanowie oraz Muzeum w Nieborowie i Arkadii. (PAP)
autorka: Anna Kruszyńska
akr/ dki/