Kultura i sztuka po 1989 roku

09.10.2015 aktualizacja 18.07.2016

Rękopis "Fantaisie" Sowińskiego trafił do Biblioteki Narodowej

Rękopis „Fantaisie brillante pour piano sur la Perle du Brésil” przekazany Bibliotece Narodowej. Fot. PAP/T. Gzell Rękopis „Fantaisie brillante pour piano sur la Perle du Brésil” przekazany Bibliotece Narodowej. Fot. PAP/T. Gzell

Rękopis kompozycji "Fantaisie brillante pour piano sur la Perle du Bresil" Wojciecha Alberta Sowińskiego trafił do zbiorów Biblioteki Narodowej. Uroczystość przekazania rękopisu odbyła się w piątek w warszawskim gmachu Biblioteki.

Rękopis Sowińskiego trafił do zbiorów Biblioteki Narodowej dzięki współpracy tej placówki ze stowarzyszeniem Cercle Europeen de Soutien a la Culture Polonaise (Europejskie Stowarzyszenie Wspierania Kultury Polskiej - PAP), promującym kulturę polską na świecie.

Umowę, przekazującą drogocenny rękopis do zbiorów Biblioteki, podpisali podczas piątkowej uroczystości dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski, przewodniczący stowarzyszenia Francois de Waresquiel oraz wiceprzewodnicząca Danuta Dubois.

"Danuta Dubois - wiceprezes stowarzyszenia, była dyrektor Biblioteki Polskiej w Paryżu - współpracowała w przeszłości z Biblioteką Narodową. Stowarzyszenie poszukuje na aukcjach i w antykwariatach obiektów, które mogą wzbogacić zbiory polskie. W trakcie takich poszukiwań odnalazła właśnie rękopis Sowińskiego, do tej pory nieznany" - powiedział w rozmowie z PAP dyrektor Biblioteki Narodowej Tomasz Makowski.

Rękopis Sowińskiego trafił do zbiorów Biblioteki Narodowej dzięki współpracy tej placówki ze stowarzyszeniem Cercle Europeen de Soutien a la Culture Polonaise (Europejskie Stowarzyszenie Wspierania Kultury Polskiej - PAP), promującym kulturę polską na świecie.

Jak zauważył, twórczość Sowińskiego jest mało znana polskiej publiczności. "Mamy bardzo wielu wybitnych kompozytorów i pianistów; niektórzy nie przebijają się do powszechnej świadomości" - ocenił. "Obiekt został znaleziony na aukcji w Paryżu. Stowarzyszenie kupiło rękopis, by przekazać go do zbiorów Biblioteki Narodowej. Zakup nastąpił w zeszłym roku, a okazją do dzisiejszej uroczystości jest oczywiście Konkurs Chopinowski, odbywający się w Warszawie" - dodał Makowski.

"Rękopis był trudny do odnalezienia; wiadomo, że powstał w Paryżu, w połowie XIX w. Tułał się przez lata po różnych rodzinach, pozostawał zupełnie nieznany. Aż mniej więcej pięć lat temu jeden ze znawców dzieł sztuki w Paryżu - dostał anonimowy telefon z informacjami o aukcji. Po sprawdzeniu potwierdzono, że rękopis jest autentyczny. Naszemu stowarzyszeniu udało się go wówczas nabyć, myśląc, że byłoby miło, gdyby Biblioteka Narodowa dysponowała rękopisem Sowińskiego, którego - jak wspomniał pan dyrektor - do tej pory nie miała" - powiedziała PAP Danuta Dubois.

Jak tłumaczył profesor Adam Wibrowski, "Paryż lat 1830-40 to jedyna w swoim rodzaju mekka pianistyczna: każdy pragnący sławy kompozytor, pianista, wirtuoz szukał wtedy właśnie tam swojej życiowej szansy. Być namaszczonym nad Sekwaną znaczyło zostać wpuszczonym na ówczesny Olimp i być pożądanym na wszystkich salach koncertowych, na wszystkich estradach Europy - od Londynu do Moskwy, poprzez Wiedeń i Berlin - i Ameryki, coraz mocniej zaznaczającej się na kulturalnej mapie świata".

Przybliżył także życiorys Sowińskiego - artysty, który osiadł we Francji w 1828 r. i sam siebie określał "pierwszym polskim fortepianistą w Paryżu". Tak było do czasu, gdy nad Sekwanę przyjechał Fryderyk Chopin.

Sowiński (ur. 1805 - zm. 1880) początkowo muzyki uczył się od ojca, kapelmistrza orkiestry wojskowej. Następnie studiował w Wiedniu, pod kierunkiem Carla Czernego, oraz we Włoszech, zanim przeniósł się do Francji.

Gdy trafił do Paryża cieszył się wsparciem środowisk emigracyjnych, a także redaktora naczelnego prestiżowego pisma "Revue musicale", J.-F. Fetisa. Działał także jako pedagog; mieszkał w rezydencji markiza d'Aligre przy Faubourg de Saint-Germain, ucząc dzieci arystokraty.

Podczas koncertów, które sam sobie organizował, wykonywał wyłącznie własne kompozycje. Koncertował także z Chopinem, który traktował Sowińskiego z rezerwą. Po śmierci Chopina w 1849 r. kompozytor zadedykował zmarłemu koledze po fachu "Souvenirs de Pologne" op. 30 na skrzypce i fortepian.

Sowiński jest również autorem monografii o van Beethovenie (1869), a także "Słownika muzyków polskich" (Paryż, 1874).

Uroczystość uświetnił występ Radosława Sobczaka, pianisty i profesora Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który wykonał "Fantaisie" Sowińskiego. (PAP)

pj/ dym/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL