Siedem koncertów głównych, warsztaty Chóru Festiwalowego, gregoriańskie jutrznie i nieszpory złożą się na program XXXI Festiwalu Muzyki Dawnej „Pieśń Naszych Korzeni”, który w niedzielny wieczór rozpocznie się w Jarosławiu. W programie wydarzenia znajdą się nawiązania do spuścizny Mikołaja Kopernika, którego Rok obchodzony jest właśnie w Polsce.
Organizatorem festiwalu „Pieśń naszych korzeni”, jednego z największych tego typu festiwali w Europie, jest Stowarzyszenie Muzyka Dawna w Jarosławiu. Jak mówią o festiwalu jego organizatorzy, jest to „miejsce spotkań z muzyką w różnych kontekstach niemal przez całą dobę”.
Jak poinformował PAP przewodniczący Stowarzyszenia Piotr Kaplita, w programie tegorocznego festiwalu, który potrwa do 27 sierpnia, znalazło się siedem koncertów głównych, które odbywają się tradycyjnie w zabytkowych świątyniach Jarosławia, a także codzienne warsztaty Chóru Festiwalowego, seminaria, gregoriańskie jutrznie i nieszpory, liturgie ze śpiewem chorału gregoriańskiego, warsztaty chorału bizantyjskiego oraz cykl nieformalnych koncertów i zabaw tanecznych w tak zwanym Klubie Festiwalowym, który odbywa się codziennie po koncercie głównym.
Festiwal rozpocznie w niedzielny wieczór koncert wczesnośredniowiecznych pieśni podróżnych pod wspólnym tytułem „Wędrowiec”, w którym wystąpią Benjamin Bagby z USA i Norbert Rodenkirchen z Niemiec.
Kolejnego wieczoru Schola Nativitatis pod kierunkiem Magdaleny Krzywdy-Krzysteczko zaśpiewa chorał z XIII-wiecznego antyfonarza Norbertanek z Imbramowic - „Oficjum o św. Augustynie”. W koncercie zaprezentowane zostaną nieznane dotąd źródła muzyki klasztornej z terenów Polski.
W programie festiwalu znalazło się jeszcze oratorium „Pieśń Nad pieśniami” - współczesny utwór zmarłego w 2021 roku Roberta Pożarskiego, jednego z najwybitniejszych badaczy tradycji chorałowych.
„Koncert bazujący na biblijnym tekście w tłumaczeniu Romana Brandstaettera poświęcony będzie wspomnieniu Rodziny Ulmów, a jego współorganizatorem jest Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II wojny światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej” – zaznaczył Kaplita. Festiwalowej publiczności dzieło zaprezentują Schola Gregoriana Silesiensis, Schola Mulierum Silesiensis i Paweł Szczyciński.
W czasie tegorocznego festiwalu nie zabraknie odniesień do dziedzictwa Mikołaja Kopernika. Kaplita zwrócił uwagę, że w tym roku przypada 550. rocznica urodzin tego wielkiego astronoma, ekonomisty, doktora i 480. rocznica jego śmierci.
„Program wydarzenia w symboliczny sposób nawiązuje do kopernikańskiego dziedzictwa, obracając się wokół idei makrokosmosów i mikrokosmosów, wędrówek po ziemi i niebie. W czasach chaosu poszukujemy harmonii i muzyki sfer. Pytamy o to, co jest w środku świata” – zauważył Kaplita.
Program muzyki z czasów, w których urodził się Mikołaj Kopernik przedstawi zespół Jerycho, nawiązując jednocześnie do działających w XV i XVI wieku kompozytorów, imienników słynnego astronoma: Mikołaja z Radomia, Mikołaja z Błonia, Mikołaja z Krakowa i Mikołaja z Chrzanowa.
„Muzyka polska zostanie ukazana w kontekście muzyki europejskiej, m.in. poprzez utwory z terenów Italii, gdzie Kopernik podróżował i studiował” – zauważył przewodniczący Stowarzyszenia.
W czasie kolejnych festiwalowych wieczorów François Lazarevitch z zespołem Les Musiciens de Saint-Julien wykonają po raz pierwszy w Polsce nowy program, poświęcony tańcom opracowanym i skomponowanym przez Georga Philippa Telemanna.
„Program sięgnie po wątki polskie w muzyce Telemanna, który podróżując po terenach Polski w czasach saskich zanotował wiele melodii, stanowiących dziś bezcenne źródło dla rekonstrukcji tańców polskich z XVIII wieku” – wyjawił Kaplita.
Utwory Georga Philippa Telemanna na skrzypce solo znajdą się także w programie kolejnego wieczoru, w którym wystąpi polska skrzypaczka Małgorzata Malke.
W sobotę, 26 sierpnia, na finał cyklu koncertów tegorocznego festiwalu „Pieśń Naszych Korzeni” Chór Festiwalowy pod kierownictwem Adriana Sirbu wykona program „Chorał Bizantyjski: bogactwo jednogłosu”, przygotowany podczas tygodniowych warsztatów.
Festiwal tradycyjnie zakończy w niedzielę, 27 sierpnia, poranna msza św.
Przez cały czas festiwalu odbywać się będą liturgie, będące jego nieodłącznym elementem ze śpiewem chorału gregoriańskiego, warsztaty chorału bizantyjskiego.
Zwyczajowo przez cały okres trwania festiwalu odbywać się będą też seminaria, prezentacje, dyskusje m.in. z wykonawcami koncertów i będzie działać Klub Festiwalowy, otwarty po koncertach, gdzie odbywają się m.in. tańce przy muzyce tradycyjnej.
Szczegółowy program wydarzeń festiwalowych można znaleźć na stronie https://festiwal.jaroslaw.pl/
Jarosławski Festiwal Muzyki Dawnej odbywa się od 1993 roku. Jest jednym z nielicznych tego typu imprez w Europie. Odbywa się zawsze w sierpniu. Specjalnie opracowane programy koncertowe wykonywane są w zabytkowych kościołach Jarosławia, które – jak podkreślają organizatorzy – są świadectwem dawnego splendoru i historycznej wagi miasta, jak również jego wieloetniczności, różnorodności wyznań i obrządków.
Natomiast sam festiwal nawiązuje do tradycji XVI- i XVII-wiecznych jarmarków kupieckich i wielokulturowości miasta.
Głównym organizatorem festiwalu jest Stowarzyszenie Muzyka Dawna w Jarosławiu, które powstało w 1995 roku. Tworzą je przede wszystkim młodzi ludzie. Celem Stowarzyszenia są studia nad kulturą dawną i popularyzacja tradycji. Koncentruje się głównie na prowadzeniu całorocznych warsztatów muzyki dawnej, kursów i koncertów oraz na organizowaniu corocznego festiwalu.
Festiwal odbędzie się przy wsparciu finansowym Gminy Miejskiej Jarosław oraz ze środków ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. (PAP)
autor: Agnieszka Pipała
api/ par/