PRL

18.07.2014 aktualizacja 11.08.2016

22 lipca „Salonka Bieruta” wyjątkowo dostępna dla odwiedzających Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

„Salonka Bieruta”. Źródło: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie „Salonka Bieruta”. Źródło: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

We wtorek, 22 lipca, w 70. rocznicę ogłoszenia Manifestu Lipcowego Muzeum Kolejnictwa w Warszawie (ul. Towarowa 1) otworzy dla zwiedzających - niedostępną na co dzień - „Salonkę Bieruta”. Jest to luksusowy wagon sypialny z bogato zdobionym gabinetem pierwszego przywódcy Polski ludowej.

Ten jeden z najcenniejszych eksponatów Muzeum budzi dużą ciekawość zwiedzających. Ale ze względu na delikatne materiały użyte do wykończenia i niszczący wpływ warunków pogodowych na wyposażenie wagonu, nie jest on na stałe udostępniany odwiedzającym placówkę.

Wykorzystując zainteresowanie Polaków powojenną historią MK uznało, że okrągła rocznica opublikowania Manifestu PKWN jest bardzo dobrą okazją do zaprezentowania tego skarbu szerokiej publiczności. Muzeum liczy, że inicjatywa będzie nie tylko możliwością zapoznania się z niezwykle atrakcyjnym przykładem techniki kolejowej, ale także do refleksji nad historią.

Wagon - salonka został zbudowany w Zakładach H. Cegielskiego w Poznaniu w 1939 r. Po wybuchu II wojny światowej przejęli go Niemcy, którzy podjęli decyzję o jego przebudowie na wagon reprezentacyjny. Mimo znacznego zaawansowania prac związanych z jego przebudową do 1945 r. nie został ukończony, pozostając nadal w poznańskiej fabryce.

W 1946 r. wagon trafił do ekipy rządzącej, jako elegancka salonka. Podróżował nim m.in. Bolesław Bierut, Władysław Gomułka czy Piotr Jaroszewicz. Jest tam kuchnia na węgiel, gabinety wyposażone w eleganckie kanapy i mahoniowe biurka, przedzielone toaletą z prysznicem. Największe wrażenie robi salon w którym znajduje się kryształowe lustro w złotej ramie, stół konferencyjny oraz rzeźbione skórzane fotele.

„Salonka Bieruta” została wycofana z eksploatacji pod koniec lat 70. i w czerwcu 1981 r. trafiła na stan Muzeum. Przeszła gruntowny remont i w 2010 r. wróciła na muzealny peron stając się jednym z kluczowych elementów wystawy stałej.

Źródło: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL