IPN Zaprasza na XI edycję Przeglądu Filmowego „Kino w PRL – PRL w kinie”. W obecnej edycji – tak jak i w poprzedniej – organizatorzy cyklu proponują przyjrzeć się współczesnemu filmowi historycznemu.
Celem projektu jest zastanowienie się, jak dzisiejsze kino historyczne – polskie, ale także i światowe – podejmuje interpretację takich tematów, jak: postawy i zachowanie człowieka w warunkach ekstremalnych, stosunek do Holokaustu, realia życia w państwach bloku wschodniego w okresie zimnej wojny czy rozrachunek z komunistyczną przeszłością. Oprócz produkcji fabularnych pokazane zostaną także materiały Polskiej Kroniki Filmowej.
Przegląd adresowany jest przede wszystkim do młodzieży szkół ponadgimnazjalnych i może stanowić interesujące uzupełnienie realizowanych we współczesnej szkole celów edukacji humanistycznej. Przy wyborze filmów kierowano się możliwością ich wykorzystania przez uczniów wybierających tematy związane z kulturą i historią najnowszą do ustnej prezentacji maturalnej z języka polskiego.
Tradycyjnie przed każdym spotkaniem odbędą się prelekcje, które wygłosi prof. Jerzy Eisler (IPN, Instytut Historii PAN). Udział w Przeglądzie będzie potwierdzony pisemnym zaświadczeniem.
W ramach cyklu zaplanowano 6 spotkań odbywających się w „Kinotece” w Pałacu Kultury i Nauki, raz w miesiącu, we wtorki od godz. 11.30 do 14.00
Wszystkie pokazy są bezpłatne
Zgłoszenia na wybrane seanse prosimy składać najpóźniej dzień przed projekcją.
Koordynator przeglądu:
Sławomir Stępień (IPN), tel. 022 860-70-50, e-mail: slawomir.stepien@ipn.gov.pl
Rezerwacja biletów: „Kinoteka”, tel. 022 551-70-70
Spotkanie trzecie:
Artystyczne interpretacje powstań narodowych – 20 grudnia 2011
Polska Kronika Filmowa z 1956
1956. Wolność i miłość, reż. Krisztina Goda, prod. Węgry 2006 [120 min.]
Opowieść o węgierskiej rewolucji 1956 r. – widowisko w stylu hollywoodzkim w realiach zimnej wojny. Ukazuje historię słynnego meczu piłki wodnej między Węgrami a Rosjanami na olimpiadzie w Melbourne. Rozegrany krótko po tym, jak sowieckie czołgi spacyfikowały Budapeszt, przeszedł do historii jako jedna z najbardziej brutalnych rozgrywek w historii tego sportu i jednocześnie symbol walczących Węgier. Walka sportowa stała się symbolicznym przedłużeniem powstania. Film koncentruje się na relacji jednego z piłkarzy i młodej rewolucjonistki, który zostaje przez nią wciągnięty w sam środek historycznych wydarzeń i zmusi go do dokonania wyboru: kariera sportowa czy walka o wolność ojczyzny.
Nigdy dotąd nie pokazano w takiej skali terroru radzieckiego, zaciekłości walk toczących się na ulicach i w domach, a komplet faktów i znanych motywów został wpisany w schemat rewolucyjnego melodramatu. Film spełnił na Węgrzech podobną rolę, jak w Polsce „Katyń” Wajdy – wprowadził do powszechnej świadomości ważną kwestię narodową, a przede wszystkim oddał hołd poległym bohaterom. Co więcej tytułowa data jest dla nas wspólna. Nie zapominając o wydarzeniach poznańskiego czerwca, należy pamiętać, że dla Węgrów rok 1956 okazał się znacznie bardziej krwawy i brzemienny w skutkach. W odpowiedzi na studenckie protesty Armia Radziecka wkroczyła do Budapesztu dokonując masakry ludności cywilnej i tłumiąc rodzące się powstanie.
Występują: Kata Dobo, Ivan Fenyo, Sandor Csanyi, Karoly Gesztesi.