Muzeum PRL-u przygotowało dla młodzieży ciekawą propozycję - grę przestrzenną, dzięki której uczniowie mogą się zapoznać z realiami życia przed 1989 rokiem, zaś nauczyciele zorganizować ciekawą, niebanalną lekcję historii najnowszej. Termin: 13 września (czwartek), godz. 11.00 Czas gry: ok. 2h 14 września (piątek), godz. 11.00 Czas gry: ok. 2h II piętro - hol (Auditorium Maximum, ul. Krupnicza 33) Fabuła:
Gra rozgrywa się w okresie od 1979 do 1989 roku. Przed graczami dziesięć lat różnych wydarzeń i zmian. Uczestnicy wcielają się w rolę obywatela, który ma na utrzymaniu rodzinę i stara się godnie przeżyć ten czas. Może on zaangażować się w działalność opozycyjną jednocześnie pamiętając o zagrożeniach, które niesie ze sobą sprzeciwianie się władzy PRL
Modzież chętnie sięga po różnego rodzaju gry - czy to komputerowe, czy planszowe, więc dlaczego nie można by ich wykorzystać na lekcji historii? To, że gra jest skuteczna, również jako metoda uczenia, dowiodły organizacje harcerskie, które stosują tę formę na szeroką skalę już od połowy XX wieku.
Gra przyciąga fabułą, daje możliwość rywalizacji oraz swobodę, która pozwala na rozwinięcie własnej kreatywności, kształtuje naturalnych liderów i co najważniejsze - pozwala sprawdzić umiejętności i wiedzę. Przy atrakcyjnej formie, staje się doskonałym środkiem dydaktycznym. Jednak nawet najlepsza gra, bez oparcia w historii staje się tylko zabawą, a nie środkiem, który poprzez zabawę prowadzi do utrwalenia wiadomości. Gra "Dekada 79-89" została skonstruowana na podstawie wydarzeń związanych z okresem między 1979 a 1989 rokiem. Oparta jest na źródłach, a merytoryczne zadania ułożyli historycy.
Cele:
- uczeń pozna podstawową faktografię związaną z dziejami PRL,
- pozna realia życia w PRL dzięki wybranym szczegółom wykorzystanym w mechanizmie gry,
- będzie lepiej przyswajał wiedzę przekazywaną w kształceniu właściwym, dzięki wywołanym przez grę skojarzeniom,
- przekona się, że w jego życiu, życiu jego rodziców i dziadków obowiązują podobne zasady postępowania i podobne formy aktywności,
- nabędzie umiejętności potrzebnych zarówno w badaniu historycznym (myślenie przyczynowo-skutkowe, samodzielna ocena wydarzeń, zdolność wnioskowania), jak i w podejmowaniu samodzielnych decyzji.
Gra wykorzystuje różne formy kształcenia umiejętności:
- analiza źródeł pisanych i graficznych,
- tworzenie konstrukcji przestrzennych,
- dopasowywanie elementów.