835 tys. zł dofinansowania z Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki otrzyma zespół prof. Bogumiły Burdy z Instytutu Historii Uniwersytetu Zielonogórskiego na realizację dot. historii niemieckiego Halle i Sulechowa (Lubuskie), jako ośrodków pietyzmu i edukacji.
O przyznaniu dofinansowania poinformowała w czwartek rzeczniczka Uniwersytetu Zielonogórskiego Ewa Sapeńko.
Projekt nosi nazwę: „Halle i Sulechów jako ośrodki pietyzmu i edukacji. Przepływ myśli pedagogicznej i wydawniczej. Rodowody społeczne wychowanków i kadry pedagogicznej oraz ich kariery zawodowe”. Dotację na jego realizację przyznał resort nauki i szkolnictwa wyższego.
W połowie XVII wieku w protestantyzmie w Niemczech zrodził się nowy prąd, zwany pietyzmem, który już w następnym stuleciu wywierał duży wpływ na życie kościelne, w tym na edukację.
Ruch ten skupił się w ośrodku w Halle (Brandenburgia). Zarówno studenci jak i sam ośrodek uznawani byli za propagatorów idei pietyzmu. Dzięki działalności Augusta Hermanna Frankego, ucznia i przyjaciela pastora Philippa Jacoba Spencera, i jego następców Halle stało się ważnym ośrodkiem edukacyjnym. A.H. Francke uznawany jest za twórcę nowych rozwiązań w zakresie idei kształcenia dzieci ubogich.
Francke założył w 1695 roku w Halle szkołę dla ubogich, równocześnie objął opieką sieroty i doprowadził do budowy domu dla sierot. Rozwiązania z Halle stały się wzorem późniejszych dzieł wewnętrznej misji ewangelickiej w środkowej Europie, w tym w Brandenburgii (głównie w Sulechowie) i na Śląsku Cieszyńskim.
„Celem Projektu będą badania nad powiązaniami między tymi ośrodkami w zakresie rozwiązań pedagogicznych i kontaktów nauczycieli, wychowanków, przepływu kadry, itp. Halle i Sulechów były również prężnymi ośrodkami wydawniczymi, publikującymi m.in. druki religijne, oraz ośrodkami myśli pedagogicznej i społecznej. Ważnym elementem Projektu jest zbadanie i wykazanie, na ile te działania były odzwierciedleniem zapotrzebowania na książkę na tym terenie” - wyjaśniła prof. Burda.
Dodała, że w Polsce prowadzonych jest wiele badań naukowych i działań, które wpisują się w to, co w świecie realizowane jest poprzez prozopograficzne metody badania elit, które w niniejszym projekcie będą miały zastosowanie w przypadku badań nad przepływem uczniów, wychowanków, kadry pedagogicznej i ich dalszych losów.
Dużą rolę w realizacji Projektu będą odgrywały również metody biograficzne, socjotechniczne, demograficzne, statystyczne oraz komparatystyczne podejście do analizy zachowanych źródeł i druków. Zastosowanie znajdzie również bibliologia.
Końcowym efektem Projektu będzie wydanie 6 książek, w tym dwóch monografii, dwóch prac źródłowych, bibliografii druków z Halle i Sulechowa (2 tomy, w języku polskim i niemieckim).
Narodowy Program Rozwoju Humanistyki (NPRH) powstał po konsultacjach z przedstawicielami środowisk humanistycznych w Polsce. Jego nowa formuła składa się z trzech modułów: „Tradycja”, „Rozwój” i „Umiędzynarodowienie”. Program jest realizowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (PAP)
mmd/ par/