Do konsultacji społecznych skierowany został projekt nowelizacji rozporządzenia zawierającej przepisy umożliwiające dokonanie podziału zwiększonej kwoty subwencji oświatowej w związku z wprowadzeniem standardów zatrudniania w szkołach psychologów i pedagogów.
Chodzi o projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji i nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w 2022 roku.
To konsekwencja majowej nowelizacji ustawy o systemie oświaty zwiększającej wysokość subwencji oświatowej o 514 mln 500 tys. zł z przeznaczeniem na zatrudnienie od 1 września 2022 r. w szkołach i placówkach oświatowych pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Pieniądze z subwencji oświatowej są dzielone między poszczególne samorządy na podstawie tzw. algorytmu podziału subwencji oświatowej, opisywanego w załączniku do rozporządzenia.
Punktem wyjścia w algorytmie jest tzw. standard A, czyli kwota, jaką samorząd dostaje na każdego ucznia. Obłożony jest systemem wag, czyli mnożników, dzięki którym kwota na jednego ucznia wzrasta zależnie od typu i specyfiki szkoły, placówki lub potrzeb ucznia, np. związanych z jego niepełnosprawnością. W załączniku do rozporządzenia na 2022 r. opisano 76 wag. Opisano w nim także wskaźnik korygujący.
Zgodnie z projektem nowelizacji rozporządzenia zwiększona majową nowelą kwota części oświatowej subwencji ogólnej zostanie podzielona na podstawie drugiej przeliczeniowej liczby uczniów, która zostanie ustalona m.in. na podstawie 15 nowych wag.
Przy ustalaniu wartości poszczególnych wag uwzględniono m.in. liczbę etatów w zakresie zatrudnienia nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych, która jest uzależniona od liczby dzieci i uczniów w przedszkolach, szkołach oraz zespołach. Dodatkowo, do ustalenia wartości wag, został uwzględniony również obecny poziom zatrudnienia nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Jak podano w ocenie skutków regulacji, szacuje się, że podział zwiększonej kwoty subwencji oświatowej pomniejszonej o rezerwę (w wysokości 2 mln 572,5 tys. zł w ujęciu na poszczególne rodzaje jednostek samorządu terytorialnego ukształtuje się następująco: gminy (bez części gminnej miast na prawach powiatu) – 337 mln zł (65,9 proc.), miasta na prawach powiatu – 154 mln zł (30,0 proc.), ·powiaty (bez części gminnej miast na prawach powiatu) – 21 mln zł (4,0 proc.), województwa – 0,3 mln zł (0,1 proc.). Zaznaczono, że szacunki zostały dokonane na podstawie danych systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września 2021 r.
Ponadto w projekcie rozporządzenia zaproponowano zmianę opisu wagi P12 dotyczącej uczniów szkół branżowych II stopnia. Nowe zapisy mają na celu precyzyjne określenie wysokości dotacji dla branżowych szkół II stopnia związanych z uzyskaniem przez uczniów świadectwa dojrzałości i odpowiedniego certyfikatu kwalifikacji zawodowej z kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. W tym roku naukę kończy pierwszy rocznik absolwentów tych szkół.
Nowelizacja rozporządzenia w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
W majowej nowelizacji ustawy o systemie oświaty ustalono standardy zatrudniania w szkołach i przedszkolach specjalistów: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
Zgodnie z nimi w latach szkolnych 2022/2023 i 2023/2024, łączna liczba etatów specjalistów nie może być niższa niż: 1,5 etatu, który powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100; 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100; 0,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 50; 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 30.
Rok szkolny 2022/2023 i 2023/2024 traktowane są jako czas przejściowy. Docelowo od roku szkolnego 2024/2025 normy mają być inne.
Docelowo łączna liczba etatów specjalistów nie może być niższa niż: 2 etaty, które powiększa się o 0,2 etatu na każdych kolejnych 100 dzieci lub uczniów – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 100; 1,5 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 50 i nie przekracza 100; 1 etat – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 40 i nie przekracza 50; 0,8 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 30 i nie przekracza 40; 0,6 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 20 i nie przekracza 30; 0,4 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów przekracza 10 i nie przekracza 20; 0,25 etatu – jeżeli liczba dzieci lub uczniów wynosi od 1 do 10. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ pat/