„Godność. Wolność. Niepodległość” – to gra internetowa o tematyce historycznej, która powstała w ramach projektu edukacyjnego MEN „Niepodległa na lata 2017–2021”. Treści w grze są zgodne z podstawą programową, dzięki czemu można ją wykorzystać na lekcjach.
Rzeczniczka prasowa Ministerstwa Edukacji Narodowej Anna Ostrowska powiedziała PAP, że nad tym narzędziem edukacyjnym przez ostatnie miesiące pracował interdyscyplinarny zespół składający się z pracowników Ośrodka Rozwoju Edukacji, historyków i firma technologiczna specjalizująca się w wykorzystywaniu mechanizmów gier komputerowych w innych dziedzinach.
Gra składa się z 15 misji przygotowanych z myślą o wszystkich trzech poziomach edukacyjnych.
Misje udostępniono na platformie internetowej pod adresem www.niepodlegla.men.gov.pl. Jest ona podzielona na strefę gracza, gdzie można podjąć się realizacji misji i na strefę merytoryczną z dostępem wymagającym podania hasła. W strefie merytorycznej, do której dostęp otrzymają nauczyciele, znajdą się scenariusze lekcyjne ułatwiające prowadzenie lekcji z wykorzystaniem gry.
Z myślą o edukacji wczesnoszkolnej, czyli dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej, opracowano trzy misje: "Z wizytą w domu Dziadka", "Nazywam się Cichociemna – Elżbieta Zawacka – Zo", "Misja małego himalaisty".
W pierwszej z nich gracz przenosi się do dworku marszałka Józefa Piłsudskiego. Musi m.in. znaleźć określone przedmioty (np. kałamarz, popiersie, śpiewnik, gramofon, szachy i godło) w czterech pomieszczeniach: holu, salonie, jadalni i w gabinecie.
Z kolei w misji drugiej gracz podczas powstania warszawskiego musi, wykonując kolejne zadania, dostarczyć sanitariuszce ważną mapę. W misji trzeciej gracz poznaje wielkich Polaków.
Dla starszych uczniów przygotowano więcej misji – po sześć dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej i dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
W klasach starszych szkoły podstawowej uczniowie mogą zagrać w: "Memory z Józefem Piłsudskim", "Odkryj II RP", "Uwolnij Rudego", "Odkrywanie historii takiej, jaka była naprawdę", "Ogórkiem przez PRL", "Polska współczesna". Część z misji ma do wyboru poziom podstawowy lub zaawansowany.
W misji "Memory z Józefem Piłsudskim" uczniowie poznają m.in. ojców założycieli odrodzonej ojczyzny: Józefa Piłsudskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Józefa Hallera, Romana Dmowskiego, Wincentego Witosa i Wojciecha Korfantego. Muszą też dopasować postaci do konkretnych miast, z którymi byli związani.
Druga misja "Odkryj II RP" dotyczy przemian zachodzących w II Rzeczypospolitej, m.in. prezydentów Polski, konstytucji marcowej, budowy Centralnego Okręgu Przemysłowego, reformy Grabskiego i wielokulturowości. Aby pogłębić zdobytą wiedzę, uczniowie mogą skorzystać z podlinkowanych materiałów (tekstów, filmów i dokumentów) na ogólnodostępnych portalach, np. na portalu www.dzieje.pl, na YouTube czy za pośrednictwem Internetowego Systemu Aktów Prawnych ISAP.
Misja "Uwolnij Rudego" dzieje się w czasie II wojny światowej. Misja "Odkrywanie historii takiej, jaka była naprawdę" pozwala poznać historię niezakłamaną. Misja "Ogórkiem przez PRL" pokazuje Polskę w latach 1946-1956, a misja "Polska współczesna" – w latach 1990-2018.
W tej ostatniej gracze mają m.in. dopasować wyrazy tak, by utworzyły prawa i obowiązki obywatelskie (obrona ojczyzny, płacenie podatków, wolność wyznania, tajemnica korespondencji, uzyskiwanie informacji, organizowanie zgromadzeń, obowiązek nauki itd.) i ułożyć we właściwej kolejności kolejne etapy drogi Polski do zjednoczonej Europy.
Misje dla uczniów szkoły ponadpodstawowej to: "Zjednocz Polskę!", "Poznaj wiele kultur i wyznań II RP", "Misja szpiegowska", "Zdemontuj pomnik Stalina!", "Poznaj życie codzienne w PRL-u" i "Wehikuł czasu".
Misja "Zjednocz Polskę!" polega na scalaniu ziem odradzającego się po 1918 r. państwa polskiego. W misji "Poznaj wiele kultur i wyznań II RP" gracze przenoszą się do przedwojennego Lwowa.
Trafiają po kolei do: grekokatolickiej cerkwi św. Jura, kościoła św. Piotra i Pawła, kawiarni Centralnej, cerkwi Przemienienia Pańskiego, katedry ormiańskiej Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny i synagogi Przedmiejskiej.
"Misja szpiegowska" dzieje się w realiach Polskiego Państwa Podziemnego, a "Zdemontuj pomnik Stalina!" – w Polsce lat 1946-1956. Aby wypełnić tę misje, gracze muszą wykazać się wiedzą o rotmistrzu Witoldzie Pileckim, Zygmuncie Szendzielarzu "Łupaszce", Józefie Franczaku "Lalce", Danucie Siedzikównie "Ince", Marianie Bernaciaku "Orliku", prymasie Stefanie Wyszyńskim i o Mieczysławie Foggu.
Z kolei w misji "Poznaj życie codzienne w PRL-u" przewodnikami gracza są państwo Barbara i Janusz Kowalscy. Mieszkają oni w domu z wielkiej płyty, mają fiata 126p, meblościankę i radiomagnetofon Kasprzak.
W ostatniej misji "Wehikuł czasu" gracze muszą przygotować kapsuły czasu dla kolejnych pokoleń, odpowiedzieć na 20 pytań, m.in. kiedy doszło do katastrofy samolotu prezydenckiego w Smoleńsku, kiedy zmarł papież Jan Paweł II, kiedy Polska wstąpiła do NATO, kiedy weszła do strefy Schengen, kiedy Wisława Szymborska dostała Nagrodę Nobla, kiedy Andrzej Wajda dostał Oscara, kiedy w Polsce uruchomiono internet, kiedy na orbitę zostaje wyniesiony pierwszy polski satelita, kiedy do pierwszego w Polsce gazoportu w Świnoujściu wpłynął pierwszy gazowiec, kiedy Polska i Ukraina wspólnie zorganizowały mistrzostwa Europy w piłce nożnej, kiedy polska gra komputerowa "Wiedźmin. Dziki Gon" została najbardziej utytułowaną grą RPG na świecie.
Grę "Godność. Wolność. Niepodległość" testowano w 30 losowo wybranych szkołach.
"Nauczyciele wskazali, że gra jest pomocna w procesie nauczania oraz w ciekawy i nowatorski sposób kształtuje u uczniów postawy patriotyczne i obywatelskie" – powiedziała Ostrowska.
Poinformowała, że platforma wchodzi w fazę pilotażu, który zaplanowany jest na pół roku i ma na celu weryfikację realizacji założeń projektu, a także jego rozwój. Szczegółowy plan pilotażu i dodatkowe informacje trafią do szkół w styczniu 2020 r. (PAP)
Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka
dsr/ joz/