Powstanie Warszawskie

15.08.2016 aktualizacja 30.08.2016

Kraków: 10. spacer śladami Liberatora, zestrzelonego w 1944 r.

10. spacer śladami Liberatora 10. spacer śladami Liberatora

Historię feralnego lotu brytyjskiego Liberatora KG-933, zestrzelonego przez Niemców nad Krakowem w nocy z 16 na 17 sierpnia 1944 r., przypomni 10. już edycja spaceru po miejscach związanych z tym lotem. Edukacyjna wycieczka odbędzie się we wtorkowy wieczór.

Jak poinformował organizator, stowarzyszenie Podgorze.pl, zainteresowani udziałem w tej lekcji historii powinni się stawić na zbiórkę o godz. 19 na pl. Bohaterów Getta, przed Apteką Pod Orłem.

Spotkanie przypominające tragiczny lot Liberatora odbywa się co roku w rocznicę zestrzelenia maszyny i ma upamiętniać lotników państw sprzymierzonych, którzy w czasie II wojny światowej pomagali Polsce. "Małopolska jest dnem powietrznego oceanu. Spadło tutaj wiele samolotów. Lotnicy, którzy ocaleli, byli ratowani przez mieszkańców południowej Polski" – mówił w jednej z rozmów z PAP przewodnik spaceru dr hab. Krzysztof Wielgus.

Brytyjski Liberator ze 178. Dywizjonu Bombowego RAF wracał w sierpniu 1944 r. z misji zrzutowej dla walczącej w powstaniu Warszawy. Został zestrzelony nad Krakowem - najpierw prawdopodobnie przez niemiecki myśliwiec, a potem przez niemiecką artylerię przeciwlotniczą.

Jego szczątki zaczęły spadać nad krakowskimi Grzegórzkami. Wieża ogonowa z martwym strzelcem wewnątrz spadła na składy węglowe rzeźni miejskiej (obecnie rejon ul. Podgórskiej). Najwięcej kawałków Liberatora spadło na teren składów na Zabłociu, m.in. na baraki Fabryki Schindlera. Prawdopodobnie niektóre fragmenty maszyny wpadły do Wisły pomiędzy dzisiejszymi mostami Powstańców Śląskich a Kotlarskim. Na dnie rzeki, w miejscu dawnego mostu tymczasowego (tzw. Lajkonika), spoczywają prawdopodobnie ciała trzech członków załogi Liberatora.

Jak podało Podgórze.pl, w katastrofie zginęli Australijczyk John P. Liversidge oraz Brytyjczycy: William D. Wright (pilot, dowódca maszyny) i strzelec pokładowy John D. Clarke. Na spadochronach miało się ratować trzech lotników, z których sierżanci L. Blunt i F. Helme zaginęli. Z całej załogi przeżył tylko Australijczyk, kpt. Allan Hammet, który trafił do Armii Krajowej, brał udział w szeregu akcji zbrojnych i doczekał końca wojny. Potem przez Odessę wrócił do swojej jednostki, później zaś – do domu. Ożenił się z Polką i miał dwóch synów, zmarł w 1981 r. Losy pozostałych lotników z ośmioosobowej załogi nie są znane.

W 1986 r. z inicjatywy Krakowskiego Klubu Seniorów Lotnictwa na budynku dawnej Fabryki Schindlera umieszczono tablicę pamiątkową „poświęconą pamięci bohaterskich lotników niosących pomoc walczącej stolicy”. (PAP)

bko/ jzi/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL