Inne

21.02.2014 aktualizacja 18.07.2016

Licealiści z Leszna zwycięzcami debaty oksfordzkiej

 "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Źródło: IPN "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Źródło: IPN

Drużyna I Liceum Ogólnokształcącego w Lesznie okazała się najlepsza w rozstrzygniętym w piątek w Poznaniu projekcie edukacyjnym "Zrozumieć historię - młodzież debatuje". Przedsięwzięcie miało formę międzyszkolnego turnieju debat oksfordzkich.

Pojedynki słowne licealistów zorganizowano w Poznaniu po raz drugi. Projekt jest wspólnym dziełem poznańskiego oddziału IPN i Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Jak poinformowała PAP Natalia Cichocka z poznańskiego oddziału IPN, w tym roku do udziału w projekcie zgłosiło się 16 liceów z Wielkopolski i województwa lubuskiego.

"Uczniowie zmierzyli się w piątek w pojedynkach słownych skupionych tematycznie wokół II wojny światowej i jej konsekwencji dla Polski i Polaków. W pojedynku dotyczącym rzezi wołyńskiej zwyciężyło liceum z Leszna, przed I LO z Kościana i VI LO z Poznania" - powiedziała Cichocka.

Nagrodą dla zwycięzców będzie wyjazd do Warszawy, połączony ze zwiedzaniem Muzeum Powstania Warszawskiego i instytucji państwowych.

Jak podała Cichocka, w styczniu IPN zorganizował w Poznaniu wykłady przygotowujące pod względem merytorycznym do udziału w poszczególnych debatach. Były to całodniowe zajęcia historyczne prowadzone przez wykładowców IPN.

Trenerzy z UAM przeprowadzili natomiast w szkołach cykl warsztatów dotyczących zasad debat oksfordzkich, podstaw erystyki, retoryki, emisji głosu.

"W Poznaniu od kilku lat z powodzeniem działa projekt, który krzewi wśród młodzieży ideę debat oksfordzkich. Jej inicjatorzy to studenci i absolwenci UAM" - podała Cichocka.

Debata oksfordzka należy do najbardziej sformalizowanych form dyskusji. Dyskutuje osiem osób: cztery ze strony zgadzającej się z tezą i cztery ze strony opozycyjnej. Każdy z dyskutantów ma swoją rolę i zadanie w dyskusji.

Nad całością panuje marszałek oraz sekretarz, którzy pilnują porządku i czasu dyskusji. Każdy z uczestników przedstawia argumenty swojej strony. Trzyosobowe jury złożone z doświadczonych mówców i historyków decyduje, czyja argumentacja była bardziej przekonująca.

Celem projektu jest kształtowanie wśród młodych osób postawy obywatelskiej i patriotycznej oraz pogłębianie wiedzy na temat kluczowych zagadnień z najnowszej historii Polski.(PAP)

rpo/ mhr/

Wszelkie materiały (w szczególności depesze agencyjne, zdjęcia, grafiki, filmy) zamieszczone w niniejszym Portalu chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Materiały te mogą być wykorzystywane wyłącznie na postawie stosownych umów licencyjnych. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników Portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, bez ważnej umowy licencyjnej jest zabronione.
Do góry

Walka
o niepodległość
1914-1918

II Rzeczpospolita

II Wojna
Światowa

PRL