95,1 proc. przedszkoli i placówek wychowania przedszkolnego w całym kraju pracowało w środę w trybie stacjonarnym. Stacjonarnie pracowało też 78,8 proc. szkół podstawowych i 84,3 proc. szkół ponadpodstawowych w 11 województwach – poinformowało Ministerstwo Edukacji i Nauki.
W sobotę w województwach kujawsko-pomorskim, lubuskim, małopolskim, świętokrzyskim i w wielkopolskim zaczęły się ferie zimowe w szkołach. W pozostałych rozpoczną się one za tydzień, dwa tygodnie lub za cztery. Dwutygodniowa przerwa w zajęciach, zależnie od województwa, nastąpi między 15 stycznia a 27 lutego.
Przedszkola są placówkami nieferyjnymi, pracują przez cały rok z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący, na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola lub rady rodziców.
Stacjonarnie w środę pracowało 14 679 placówek wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespołów wychowania przedszkolnego, punktów przedszkolnych), co stanowi 95,1 proc. wszystkich. 38 przedszkoli pracowało zdalnie, a 718 w trybie mieszanym.
W środę stacjonarnie pracowało 7 795 szkół podstawowych i 4 626 ponadpodstawowych, czyli 78,8 proc. szkół podstawowych i 84,3 proc. ponadpodstawowych w 11 województwach. Zdalnie pracowały 33 szkoły podstawowe i 21 szkół ponadpodstawowych. W trybie mieszanym pracowały 2062 szkoły podstawowe i 842 ponadpodstawowe.
Informacje zebrane na podstawie danych od dyrektorów szkół i placówek pochodzą od kuratorów oświaty.
W razie stwierdzenia zakażenia COVID-19 u uczniów, wychowanków lub pracowników placówki oświatowej państwowy powiatowy inspektor sanitarny przeprowadza dochodzenie epidemiologiczne. Jego celem jest ustalenie kręgu osób narażonych. W wyniku tego dochodzenia podejmowana jest decyzja w zakresie zastosowania odpowiednich działań mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa.
Dyrektor szkoły lub przedszkola za zgodą organu prowadzącego i po uzyskaniu pozytywnej opinii właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego może zawiesić zajęcia stacjonarne na czas oznaczony i przejść na nauczanie z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
Zawieszenie zajęć może dotyczyć grupy, oddziału, klasy, etapu edukacyjnego, a także całej szkoły lub placówki, w zakresie wszystkich lub poszczególnych zajęć.
Tydzień temu, 12 stycznia, stacjonarnie pracowały 15 164 placówki wychowania przedszkolnego (przedszkola, zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne), co stanowi 98,2 proc. wszystkich. 8 przedszkoli pracowało zdalnie, a 263 w trybie mieszanym.
12 stycznia stacjonarnie pracowało 14 256 szkół podstawowych, czyli 99,1 proc. wszystkich i 7 770 ponadpodstawowych, czyli 99,5 proc. Zdalnie pracowały 3 szkoły podstawowe. Żadna szkoła ponadpodstawowa nie pracowała zdalnie. W trybie mieszanym pracowało 129 szkół podstawowych i 42 ponadpodstawowych.
W szkołach podstawowych i ponadpodstawowych nauka stacjonarna była zawieszona od 20 grudnia do 9 stycznia, w jej miejsce prowadzono naukę zdalną. Do nauki stacjonarnej uczniowie wrócili 10 stycznia. Przedszkola cały czas pracują w trybie stacjonarnym. (PAP)
Autorzy: Danuta Starzyńska-Rosiecka, Karolina Kropiwiec
dsr/ kkr/ mhr/