Ministerstwo Edukacji Narodowej chce, by od 1 stycznia 2025 r. Instytut Badań Edukacyjnych miał status państwowego instytutu badawczego. Ma to umożliwić ministrowi edukacji zlecanie IBE zadań w sposób ciągły.
Informacja o przygotowywaniu przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie nadania Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego, ukazała się w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu.
Podano, że planowany termin przyjęcia projektu przez rząd to czwarty kwartał 2024 r.
Jak czytamy celem projektu jest zapewnienie ministrowi edukacji niezbędnego zaplecza analityczno-badawczego, dostarczającego wysokiej jakości danych, pogłębionych analiz i formułowanych na tej podstawie rekomendacji na potrzeby projektowania, realizacji i monitorowania polityki edukacyjnej państwa w zakresie oświaty, szkolnictwa wyższego oraz rozwiązań dotyczących uczenia się przez całe życie. Zaznaczono, że obecnie funkcję taką pełni Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w Warszawie. Jest to jedyny instytut badawczy nadzorowany przez ministra edukacji.
Instytut Badań Edukacyjnych jako jednostka badawczo-wdrożeniowa od kilkudziesięciu lat prowadzi on interdyscyplinarne badania naukowe nad funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce. Wśród nich są badania kluczowe dla kształtowania polityki edukacyjnej państwa. Chodzi m.in. o pomiar i analizę osiągnięć edukacyjnych uczniów, monitorowanie sytuacji osób młodych wchodzących na rynek pracy, zagadnienia związane z koncepcją uczenia się przez całe życie, funkcjonowanie systemu kwalifikacji, ekonomiczne uwarunkowania kształcenia i finansowanie edukacji, warunki pracy nauczycieli i społeczne uwarunkowania funkcjonowania systemu edukacji.
Podano, że w obecnym stanie prawno-instytucjonalnym minister edukacji każdorazowo zleca IBE realizację poszczególnych zadań. Na zlecenie ministra edukacji IBE realizuje obecnie 14 projektów naukowych lub rozwojowych, na łączną kwotę ok. 295 mln zł, finansowanych w formie dotacji celowych.
"Liczba projektów i częstotliwość ich zlecania (w poprzednich latach sytuacja kształtowała się na podobnym poziomie) jasno wskazują, że IBE od lat stanowi dla MEN cenne zaplecze badawczo-rozwojowe, dostarczające wiarygodnych, wysokiej jakości danych dotyczących funkcjonowania polskiej edukacji. Taki sposób zlecania i finansowania działań nie gwarantuje jednak ich ciągłości. Dla tworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacyjnego niezbędne jest powiązanie zadań badawczych i wdrożeniowych z wymogami polityki publicznej" - czytamy w informacji o projekcie.
Stąd - jak wyjaśniono - istotą przygotowywanego projektu jest nadanie z dniem 1 stycznia 2025 r. Instytutowi Badań Edukacyjnych w Warszawie statusu państwowego instytutu badawczego co umożliwi zlecenie mu do realizacji zadań w sposób ciągły. (PAP)
dsr/ jann/