Spotkania młodych ludzi z Polski i Izraela są bardzo ważne, pokazują im, jak dużo ich łączy i przyczyniają się do budowanie dobrych relacji między naszymi narodami - powiedział minister edukacji Izraela Gideon Sa'ar podczas wizyty w jednej ze szkół w Warszawie.
Izraelski gość spotkał się we wtorek z uczniami z 46. Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego na warszawskim Bródnie oraz uczniami szkoły wojskowej z Hajfy, kształcącej przyszłych mechaników lotniczych. Uczestniczyli oni wspólnie w zajęciach integracyjnych zorganizowanych w ramach projektu jednodniowych spotkań Polska-Izrael prowadzonego przez Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie.
"Relacje między Polską i Izraelem są bardzo dobre. Przyszłość ich zależy nie tylko od polityków, ale także od was" - powiedział Sa'ar do uczestników warsztatów. Pytał ich o pierwsze wrażenia na temat rówieśników z drugiego kraju.
"Głównym celem przyjazdu młodych Izraelczyków do Polski jest poznanie historii, w tym mrocznego okresu nazistowskiej okupacji, gdy straciliśmy jedną trzecią naszego narodu. I to jest oczywiste. Ważne jednak, byśmy patrzyli nie tylko w przeszłość, ale i w przyszłość. Dlatego bardzo ważne są też dla nas spotkania młodych Żydów z młodymi Polakami. Ważne, by się wzajemnie poznawali, by zobaczyli, jak wiele mają z sobą wspólnego. To budowanie przyszłych relacji między narodami" - powiedział Sa'ar dziennikarzom po spotkaniu.
"Myślę, że jesteśmy tacy sami. Mamy podobne zainteresowania. Lubimy po lekcjach robić podobne rzeczy" - odpowiedział mu Daniel z Hajfy. Podobnie wypowiadali się inni uczestnicy warsztatów. "Cieszę się, że mogliśmy się spotkać" - dodała Monika z Warszawy.
"Głównym celem przyjazdu młodych Izraelczyków do Polski jest poznanie historii, w tym mrocznego okresu nazistowskiej okupacji, gdy straciliśmy jedną trzecią naszego narodu. I to jest oczywiste. Ważne jednak, byśmy patrzyli nie tylko w przeszłość, ale i w przyszłość. Dlatego bardzo ważne są też dla nas spotkania młodych Żydów z młodymi Polakami. Ważne, by się wzajemnie poznawali, by zobaczyli, jak wiele mają z sobą wspólnego. To budowanie przyszłych relacji między narodami" - powiedział Sa'ar dziennikarzom po spotkaniu.
"Dlatego chcemy, by takich spotkań, podczas których poznają się młodzi ludzie, było coraz więcej. Będziemy pracować nad tym" - zapewnił.
Projekt jednodniowych spotkań Polska-Izrael skierowany jest do licealistów z Polski i Izraela. W jego ramach młodzi Izraelczycy odwiedzający Polskę spędzają jeden dzień - pierwszy dzień pobytu w Polsce - razem z polskimi rówieśnikami. Młodzi ludzie razem biorą udział w warsztatach tematycznych i dyskusjach. Razem jedzą, zwiedzają, uczestniczą w zajęciach integracyjnych, grają w piłkę. Zajęcia prowadzą odpowiednio przygotowani moderatorzy i nauczyciele.
"Co roku 30-35 tys. młodych ludzi z Izraela przyjeżdża do Polski. Podczas sześcio-, ośmiodniowych pobytów zwiedzają głównie miejsca związane z Holokaustem. Chcemy to zmienić. Uważamy, że młodzież izraelska podczas pobytu w Polsce powinna spotkać się też ze swoimi polskimi rówieśnikami. Spotkać ich w miejscach, gdzie się uczą. Dowiedzieć się, jak żyją. Nawiązać wzajemne kontakty. To bardzo dobrze wpływa na ich postrzeganie Polski. Polska przestaje kojarzyć im się wyłącznie z cmentarzem, z zagładą. Dostrzegają współczesne, demokratyczne państwo, gdzie żyją tacy sami młodzi ludzie jak oni" - powiedział PAP Piotr Kowalik z Muzeum Historii Żydów Polskich.
Podczas wtorkowych zajęć integracyjnych młodzi ludzie, którzy porozumiewali się w języku angielskim, m.in. opowiadali sobie wzajemnie o swoich krajach, uczyli się wspólnie piosenek i tradycyjnych tańców. Polscy uczniowie uczyli Izraelczyków tańczyć poloneza, Izraelczycy zrewanżowali im się nauką hory. Jednym z tematów poruszonych podczas zajęć byli Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata.
"Nasi uczniowie już od trzech lat biorą udział w tego typu spotkaniach z młodzieżą izraelską. Biorą też udział w spotkaniach z młodymi ludzi z innych krajów: z Niemcami, Hiszpanami, Rosjanami. Nasza szkoła jest bardzo otwarta na tego typu spotkania. Dzięki nim uczniowie nie tylko ćwiczą języki obce, ale także rozszerzają wiedzę. Dowiadują się, jak wiele wspólnego mają z rówieśnikami z innych krajów, a jednocześnie dostrzegają różnice, uczą się je rozumieć i akceptować" - powiedział PAP dyrektor 46. LO Marek Nocuła.
Muzeum Historii Żydów Polskich projekt jednodniowych spotkań Polska-Izrael realizuje wspólnie z Forum Dialogu Między Narodami. (PAP)
dsr/ hes/ bk/