Za większym naciskiem na nauczanie w polskich szkołach historii Polski ostatnich 100 lat opowiedział się w piątek prezes Instytutu Pamięci Narodowej (IPN) Łukasz Kamiński. Jego zdaniem, jest ona źródłem wartości i sprzyja kształtowaniu postaw obywatelskich.
Prezes poprowadził w piątek lekcję historii dla uczniów klasy II b w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Rudzie Śląskiej. Klasa ta jest – jako jedyna w Polsce – objęta patronatem IPN.
Pytany o to, czy widzi potrzebę zmian w formule nauczania historii w polskiej szkole, prezes IPN ocenił, że debata publiczna tocząca się na ten temat jest zasadna. „Warto w tę dyskusję wplatać także to, jak uczyć historii, ale także czego uczyć szczególnie. Przez wiele lat byliśmy zdominowani przez taki model, że o wszystkich epokach uczymy się mniej więcej równomiernie, a moim zdaniem zwłaszcza historia najnowsza, historia Polski XX w. jest kluczowa dla zrozumienia tego, kim dzisiaj jesteśmy, zrozumienia miejsca Polski we współczesnej Europie i we współczesnym świecie” – powiedział.
"Nie ukrywam, że ja byłbym zwolennikiem, żeby te akcenty nieco inaczej rozłożyć i w sposób szczególny angażować młodzież w rozumienie tej historii ostatnich 100 lat naszych dziejów, także z tego powodu, że ta historia jest pewnym źródłem wartości, takich wartości patriotycznych, ale także obywatelskich i każdy młody człowiek, który pozna historię polskiego państwa podziemnego, pozna historię Solidarności tak szerzej, niż tylko czytając kilka stron w podręczniku, moim zdaniem po prostu będzie lepszym obywatelem, będzie bardziej się angażował w sprawy publiczne” – dodał.
Szef IPN wygłosił dla klasy II b wykład pt. „Rok 1945 z polskiej perspektywy”. Jak mówił, polskie doświadczenie roku 1945 jest „nader specyficzne”. „Polska pamięć o wydarzeniach roku 1945 różni się nie tylko od pamięci zachodnioeuropejskiej, gdzie jest to, gdy mówimy o maju, po prostu wielkie zwycięstwo i początek nowej epoki, którą w pewnym sensie kończy utworzenie Unii Europejskiej, ale też pamięć różna także od tej, którą zwłaszcza Rosja propaguje w ostatnich latach, czyli pamięć o triumfie Armii Czerwonej. Dla nas to jest pamięć o zakończeniu ludobójczej okupacji niemieckiej, a jednocześnie wprowadzaniu nowej dyktatury i chciałbym, żebyśmy właśnie dzisiaj wspólnie z młodymi ludźmi mogli podyskutować” – powiedział dr Kamiński.
Po lekcji ocenił, że uczniowie klasy II b „potrafią myśleć historycznie i analizować”. „Chciałbym mieć takich studentów” – stwierdził.
Młodzież z II b uczestniczy w całorocznych projektach edukacyjnych IPN, m.in. w projekcie „Oblicza przeszłości. Turniej debat historycznych” czy „O tym nie można zapomnieć... – spotkania z kobietami, które przeszły piekło obozów i łagrów”. Edukatorzy IPN przeprowadzają w klasie patronackiej warsztaty i lekcje z historii najnowszej. Młodzież uczestniczyła m.in. w zajęciach na terenie Aresztu Śledczego w Katowicach przy ul. Mikołowskiej w ramach projektu „Porzućcie nadzieję, którzy tu wchodzicie... – katowickie więzienie w latach 1939–1953”. Uczniowie mieli także okazję wziąć udział w imprezach edukacyjnych organizowanych przez IPN, m.in. w Nocy Muzeów, rajdzie historyczno-turystycznym czy wyjeździe do Muzeum Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
Współpraca uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 w Rudzie Śląskiej z IPN to pierwszy pilotażowy projekt w kraju. "Patronatem objęliśmy cały tok nauki w liceum. Jest to eksperyment edukacyjny, który ma przynieść obopólne korzyści. Myślę, że dla uczniów będzie to spojrzenie na historię z zupełnie innej strony. Mają możliwość wejścia do archiwum, zobaczyć dziesiątki tysięcy dokumentów, na podstawie których pisze się historię. My natomiast liczymy na wsparcie młodzieży w naszych przedsięwzięciach, chcemy dotrzeć do środowisk uczniowskich i dowiedzieć się, która forma przekazu jest dla nich najciekawsza" – wyjaśnił naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej IPN w Katowicach dr hab. Adam Dziurok.
Wychowawcą klasy jest Anna Morajko. Nauczycielka i jej uczniowie są pionierami w realizacji tego typu przedsięwzięć. Uczniowie klasy humanistycznej z innowacją wiedzy o regionie wcześniej w większości tworzyli gimnazjalną klasę regionalną, która przez 3 lata pracowała w myśl innowacji: „Na szlaku gwary, tradycji i kultury śląskiej ziemi”. Dla nich napisany został program, w ramach którego na lekcjach języka polskiego, historii i zajęć artystycznych poruszane były treści związane z historią i tradycją regionu.(PAP)
lun/ mhr/